Usher SD-500 hangfal teszt – Sztereó magazin

Usher SD-500 hangfal – TÖKÉLETES HANGZÁS

A közép-taiwani Usher Audio, az 1970-es években kezdte meg működését. Kínálatában túlnyomórészt hangfalakat találunk, belépő szinttől az abszolút felső kategóriáig.

Elektronikából egy előerősítő és egy teljesítményerősítő párost kínál, melyek egyben a jelenlegi csúcsmodellek. Nagy hangsúlyt fordítanak a kutatás-fejlesztésre, a termékek létrehozásakor a meghallgatásokat saját fejlesztésű számítógép alapú mérőrendszerrel támogatják. Küldetésük, hogy a legtöbb ember számára elérhetővé tegyék a kompromisszummentes audiotechnikai eszközöket.

Egy hangfal születése
Az Usher Audio egyik nagy büszkesége a Diamond DMD magassugárzó. Mivel ez a gyémántbevonatú membránfelülettel rendelkező magassugárzó, ezidáig csak a legnagyobb és legdrágább hangfalaik kiváltsága volt, valós igényként jelent meg a vásárlók felől egy olyan kompakt hangfalra, ami kisebb helységekben tehet jó szolgálatot a DMD technológia előnyeit kamatoztatva.

Így jött létre az SD-500 típusú állványos hangsugárzó. Mondhatni a magassugárzó köré épül az egész hangfal technikája, ami egy igen nagy húzóerő a végeredményt tekintve. Mivel a magashangszórónál alkalmazott DMD technológia ilyen magasra tette a lécet, így a mérnököknek olyan mélyközépsugárzót, hangváltót és kabinetet kellett kifejleszteniük, melyek vele azonos minőségosztályt képviselnek.

Felépítés, technikai adottságok
Az Usher SD-500 kétutas, bass-reflex kialakítású állványos hangfal. A kabinet 190 x 360 x 285 mm-es mérete ellenére meglehetősen nehéz, 8,5 Kg súlyú. Megkopogtatva érezni és hallani, hogy nagyon merev, vastag anyagból készült. A doboz élei körbe enyhén lekerekítettek, a felülete lakkal borított. A hangszórókat befogadó előlap hátrafelé döntött. Ez a kialakítás segít csökkenteni a doboz hátsó faláról visszaverődő hanghullámokat és szerepe van a hangszórók akusztikai síkjának illesztésében is.

A magas hangszóróhoz közeledve az előlap élei egyre nagyobb mértékben csapottak; ennek eredményeként a magasabb frekvenciák is képesek kilépni a térbe anélkül, hogy irányítottá válnának. Az egyedi formájú bass-reflex nyílás az előlapon található, csupán 15 mm magas, de szélessége megközelíti az előlapét.

Dóm magassugárzója, a már említett Diamond DMD technológiát hasznosítja. Elméletben a gyémánt, felületi merevségéből és jó hővezető képességéből adódóan kiváló membránfelület lenne. Azonban nagy tömege okoz némi fejtörést, hogy erre a gyakorlatban alkalmas legyen. Az Usher úgy hidalta át ezt a problémát, hogy egy úgynevezett szendvicsszerkezetben alkalmazza az amorf gyémántot, mellyel a speciális, 31,5 mm átmérőjű fémkupola mindkét oldalát bevonják. Az így létrejött szendvicsszerkezet egy olyan membránfelületet eredményez, mely nagyon pontos a magashangok visszaadásában.

Mélyközépsugárzója 140 mm átmérőjű, természetesen alumínium öntvénykosárral. Membránjának alapja papír, a megfelelő merevség elérése érekében speciális anyaggal átitatva. Hangváltója minőségi alkatrészekből készült, a keresztezési frekvencia 2,1KHz. Belső kábelezéshez oxigénmentes rézkábelt használtak. Csatlakozóterminálja, a hátlappal szintbe süllyesztett fémlapra van szerelve, mely képes fogadni banándugóval szerelt kábeleket, de be tudja szorítani a blankolt kábelvégeket is. Sőt, kettős kábelezésre is alkalmas; nagyon minőségi dolog. Bár ez elmondható a hangfal minden porcikájáról.

Tesztkörnyezet
A hangfal érzékenysége 86 dB, ami átlagosnak mondható. Ebből következően a hangszer realisztikus hangerő eléréséhez szükség van egy komolyabb teljesítményű félvezetős erősítőre, még 20-25 nm alapterületű szobában is. Így a feladatot az Emotiva BasX A-300 végfok kapta meg a márkatárs BasX PT-100 előfok társaságában. Hangfalkábelből a HiDiamond Diamond 5 került az összeállításba.

Meghallgatás
Már az első pár zeneszám után tisztázódtak hangzásának alapvető tulajdonságai. Főleg a színezetlen, roppant részletező, térábrázolásban precíz jelzők illenek rá. Mélyhangok terén hozza, amit egy 140 mm-es hangszórótól elvárhat az ember és inkább törekszik az árnyalatok felfedésére, mintsem bárminemű erőfitogtatásba belemenjen. Elektronikus zenék esetében ez okozhat némi hiányérzetet, de például egy nagybőgő, vagy basszusgitár megszólalását meggyőzően abszolválja. Úgymond apró méretéből adódóan a mélyszekció intenzitása elmarad a nála nagyobb hangsugárzóktól, viszont meglepően alacsony frekvenciás hangokat is képes megszólaltani úgy, hogy közben megőrzi kontrollállt jellegét.

Ez a karakter jól idomul a tiszta, élénk, jól definiált középtartományhoz, ami nagy természetességgel kelti életre az énekhangokat. Nyugtázható, hogy a könnyed, de mégis a végletekig részletező magastartományához megfelelően illeszkedik a mély és közép tartomány viselkedése. Hangszerekkel teli, összetettebb anyagok, mint például Presser Gábor – Szerenád helyett című albuma igazi csemege az SD-500 tolmácsolásában.

Még az óriási hangszeráradat közepette is megmarad a zene szellőssége, maximális részletezettséggel hallhatók az egyes hangszerek, elhelyezkedésük jól érzékelhető és összemosódásnak semmi jele. Dave Brubeck – Take Five című számában szintén megkapjuk az extra részletezettséget; a színpad széles, mélységében sincs hiány. Az embernek az az érzése, hogy a zene a hangfalak körül épül fel, a hangszerek szinte testet öltenek a térben.

Az ilyen dolgok, amik igazán lekötik a hallgató figyelmét. Azon kívül, hogy élvezzük a kellemes dallamokat, olyan érzésünk van, hogy valóban az orrunk előtt „történik” a zene. Még olyan apró neszeket is visszaad, amit nem kifejezetten a mikrofonoknak szántak a felvételkészítés során. A szaxofonból kiáramló levegő is egyértelműen érezékelhető. Egy megfelelően összeállított rendszerben az SD-500 sok felfedezni valót tartogat akár jól ismert zenéinken is. Olyan dimenziókat tár fel, amik mindvégig ott lapultak a lemezeken, csak éppen a megfelelő eszközre vártak, hogy felszínre kerülhessenek.

Összegzés, ajánlás
Az Usher SD-500 képzeletbeli tulajdonosa olyan ember, aki rajong a hangszeres zenékért, az énekhangokban a természetességet keresi, kedvenc zenéiből szeretné hallani a lehető legtöbb részletet. A zenehallgatást általában nem háttértevékenységként végzi, időt és figyelmet szán rá, szeret elmélyedni a zene rezdüléseiben. És persze nagy figyelmet fordít Hi-Fi berendezése egyes elemeinek tudatos összeválogatására. Ugyanis az SD-500 akkor fogja a tőle elvárható maximális minőséget hozni, ha mindezt megfelelő erőtartalékokkal rendelkező, részletező hangú erősítővel és minőségi kábelezéssel megalapozzuk.

(Varga Balázs)