KRELL K-300i – High End sztereó erősítő

A Krell márkanév, napjainkban egybeforrt az innovatív technológiákat alkalmazó, minőségi audiofil komponenseket gyártó amerikai céggel, mely 1980-as piacra lépése óta sorra gyűjti az elismeréseket.

De honnan ered a márkanév? Minden egy tudományos fantasztikus filmmel (Forbidden Planet/1956) kezdődött, amiben egy emberi űrhajó zuhan le az Altair IV bolygón, ahol egy hihetetlenül intelligens faj túlélőinek (Krell) felkutatása a cél.

Technológia
A Krell K-300i, egy tisztán A-osztályú integrált erősítő, mely 438 x 105 x 457 mm-es dimenzióit figyelembe véve, igencsak kompaktnak mondható; mindez annak tudatában, hogy 8 ohm-on 150W, 4 ohm-on 300W teljesítmény leadására képes csatornánként. Az A-osztályú erősítőkről köztudott, hogy a többi technológiával szemben számtalan előnnyel bír a hangminőség tekintetében. Negatívuma viszont, hogy a végfokozat tranzisztorain, minden esetben teljes áram folyik, akár alacsony, akár magas hangerőn üzemel a rendszer. Tehát a hagyományos A-osztályú erősítők meglehetősen pazarlóan bánnak az energiával, arányaiban a felvett összteljesítmény 1/3-a fordítható a hangsugárzók meghajtására. Így nagyobb hasznos teljesítmény elérése ezzel a technológiával egyet jelent a magas villanyszámlával és az óriási fizikai méretekkel, melynek jó részét a hűtőbordák teszik ki nem beszélve arról, hogy ontja magából a hőt.

Itt jön képbe a Krell intelligencia, melyet a cég „iBias” nevű szabadalmaztatott technológiája testesít meg. Az iBias egy olyan A-osztályú áramkör, ami közvetlenül méri az erősítő kimeneti áramát és optimális szintre szabályozza a műveleti erősítő bemeneti áramát. Mivel ez a technológia a kimeneti áramot méri, az erősítőhöz csatlakoztatott hangsugárzó valós idejű igényei közvetlenül beépülnek az áramköri funkcióba. Egy szó mint száz, a Krell iBias A-osztályú technológiája lehetővé teszi, hogy az erősítő teljesen A-osztályban maximális energiahatékonysággal működjön mérsékelt hőtermeléssel, kisebb készülékházban.

Felépítés
Az alig több mint 10 cm magas ház, vastag alumíniumlapokból készült, belsejében a hatalmas toroid transzformátor nyolc darab, összesen 80,000µF kapacitású kondenzátorral karöltve biztosítják az energiaellátást. Tápcsatlakozó aljzata IEC C14 típusú, az aranyozott hangfalcsatlakozó termináljai banándugó fogadására is alkalmasak. Bemenetekből kapunk két pár XLR-t, három pár RCA-t, valamint rendelkezik szintén RCA formátumú előerősítő kimenettel. Az opcionális ESS Sabre Pro DAC interfésszel digitális bemeneteket is kapunk USB-B, HDMI (2 be, 1 ki), optikai és koaxiális formátumban, sőt a LAN-ba is beköthetjük az RJ45 csatlakozónak köszönhetően. Az előlapon található USB-A csatlakozón keresztül pendrive-ról tudunk zenét hallgatni. Ha minden kötél szakad, bluetooth eszközökről is meghajtható.

Előlapja letisztult; bekapcsoló gombot, bemenetválasztót, menü és a hozzá tartozó navigációs gombokat, valamint hangerő fel-le gombokat találunk rajta. Kijelzőjén tájékozódhatunk a fontosabb üzemi paraméterekről, sőt a végfokozat aktuális hőmérsékletét is ki tudja jelezni. Tartozék távirányítója is kivételes, masszív darab. Szálcsiszolt alumíniumból készült, a hátulja hűtőbordára emlékeztet. A gombok ugyancsak alumíniumból vannak. A szokásos funkciókon túl képes vezérelni egyéb Krell eszközöket is. Okostelefonra letölthető applikációja segítségével irányíthatjuk a beépített lejátszóját, ami azon felül, hogy a hálózatunkban lévő NAS-ról le tudja játszani zenéinket, a manapság divatos streaming szolgáltatók, mint például Spotify, Tidal stb. zenetárát is kezeli.

A lánc
Valódi képességeinek előcsalogatásához okvetlenül szükség van arra, hogy a technikai láncolatot hozzá hasonló kvalitású elemek alkossák. A hálózati tápszűrőktől kezdve a hangfalak elhelyezéséig mindennek fontos szerepe van. A teszt CD lejátszásáról az „Emotiva ERC-4” CD lejátszó gondoskodott; melynek „IsoTek EVO3 Initium” tápkábelen keresztül egy „TAGA PF-2000” tápelosztó biztosította a megfelelő minőségű elektromos áramot. Az erősítővel való összeköttetésre „Audioquest wind” XLR csatlakozók szolgáltak. Az erősítő ugyancsak minőségi kábelezést és szűrt áramot kapott, az „AudioQuest Blizzard” tápkábel és „AudioQuest PowerQuest 3” tápelosztó beiktatásával. Egy ilyen minőségi láncolatot ugyebár kár lenne fél vállról venni a végére, így a Krell által feltupírozott jeleket „HiDiamond Diamond 5” hangfalkábel továbbította a fantasztikus felbontóképességgel bíró „Focal Kanta 2” hangfal különlegességre. Minden feltétel adott, hogy a Krell bizonyíthasson, nyomjuk is le azt a Play gombot.

Meghallgatás
CD válogatásommal olyan területeken faggattam az erősítőt, mint térleképzés, hangszerek hangjának és az énekhang valósághű visszaadása, felbontóképesség. És persze a mély hangok olyan tartománya, amit egyszerűbb rendszerek nem képesek megfelelően megszólaltatni. Vangelis – Echoes című száma, olyan háromdimenziós teret varázsolt a lehallgatási területre, melyben a rengeteg apró effekt, hozzám közelebb és távolabb, mind-mind egyedi erősséggel szólalt meg. Egyfajta pezsgésbe hozva a teret úgy, hogy a technika nem felhívta magára a figyelmet, inkább elfeledtette, hogy létezik. Ezt a pezsgő és sziporkázó életteli atmoszférát áthatotta a mélytartomány, mely metronómként biztosította az időzítettséget a produkcióban. Tulajdonképpen annyira kerek egésszé állt össze a zene, hogy eszembe sem jutott a frekvenciatartományok megszólaltatásának jellegén töprengeni.

Az emberi fül számára a Krell frekvencia átvitele mindkét irányba végtelen és nem akar kiemelni abból semmit. A zene megkapja a lehetőséget, hogy minden tónusa olyan adagokban kerülhessen a levegőbe, ahogy azt a hangmérnök kiporciózta. Dave Brubeck – Take Five-ja egy hatalmas színpaddá varázsolta a szobát, figyelmen kívül hagyva annak valós méreteit. A dobos játékának lecsengései is elárulják, hogy a felvétel egy nagyobb térben készült. A zenészek elhelyezkedése érzékelhető. Külön kiemelném a szaxofon hangjának természetességét. Hihetetlen élmény, ahogy ez a hangszeres zene kiszabadul a térbe és szinte az első sorból hallgathatjuk a színpadon játszó zenészek játékát. Norah Jones – Come Away With Me: Norah hangja gyönyörű; ezt tudja mindenki, aki már hallotta a számait. Azonban kevesen vannak, akik karnyújtásnyi távolságból hallgathatják. Ha a személyes találkozót valamilyen oknál fogva esetleg nem tudjuk megoldani, a Krell K-300i áthidalhatja ezt a problémát. A rockzenét Lynyrd Skynyrd – Gimme Back My Bullets című száma testesítette meg. Itt különösen tetszett a cinek hangja, melyek kellemesen gyors, üde pezsgésbe hozták a zenét. Az énekhang természetes, szintén meg kell jegyezzem, a hangképben nincs sajátos fűszerezettség.

Más forrásból

A teszt CD ugyan lejárt, de a beépített DAC képességeit még próbára sem tettük. Ezért a Krell telefonos applikáció, a „Mcontrol” segítségével, Tidal -ról streamelve más zenei stílusok felé kanyarodtunk. Yosi Horikawa – Bubbles című száma azon felül, hogy roppant szórakoztató, igazi tanulmányként is tekinthetünk rá. Különböző méretű, anyagú, súlyú golyók leejtését figyelhetjük meg. Az erősítő szépen megmutatja, hogy milyen golyó éppen milyen felülettel találkozik, sőt még azt is, hogy a sztereó térben hol. A nyers erő demonstrálására a Ghost Rider – Make Us Stronger szám adott lehetőséget. Gyors, feszes mélyek lüktettek, a hangerő emelése ezen semmit nem változtatott. A Focal-ok már látványos membránkitérésekkel dolgoztak, de az erő nem akart elfogyni.

Szerencsére hadrendbe állítható volt éppen egy „SVS Ultra Tower” hangfalpáros, ami ugyan nem olyan finom dolog, mint a Focal, de két-két 20cm-es mélynyomó van beleépítve. Elemi erő rázta a berendezési tárgyakat; a továbbra is fegyelmezett hangképbe ilyen hangnyomás mellett már beleszólt az álmennyezet zöreje, az oldalsó üvegfal is életre kelt. Jelezném, ez még mindig egy Hi-Fi méretű, A-osztályú erősítő, méghozzá olyan tartalékokkal, amit talán a Hi-Fi-zés keretein belül lehetetlen kiaknázni. A hangerő fokozását végül akkor hagytuk abba, amikor az álmennyezetből egy kis darabka lehullott a szőnyegre. Elképesztő, már-már veszélyes erő!

Összegzés
A K-300i hű a Krell névhez; intelligens technológiájával olyan hangminőséget produkál, amit hagyományos A-osztályú vetélytársai csak jóval nagyobb testben, nagy energiapocsékolás árán képesek elérni. Teljesítménye bőségesen elég, akár kevésbé érzékeny hangfalak meghajtásához is, akár falbontáshoz is. Bármihez. A márka nevét adó film műfajánál maradva; tudományos, mert újító megoldást tartalmaz és fantasztikus, mert a hangminőségét ez a szó jellemzi a legjobban.

Forrás: sztereomagazin.hu (Varga Balázs)

Tovább a termékhez……………………