Kicsivel több mint négy évvel azután, hogy a Cambridge piacra dobta a nagyra értékelt Evo 150 zene-streamelő erősítőt, a vállalat átnézte, és új nevet adott neki: Evo 150 SE. A különbségek nem számosak, de ennek ellenére figyelemre méltóak – és ez még azelőtt van, hogy figyelembe vennénk azt a tényt, hogy ez az új modell valójában olcsóbb, mint az, amelyet levált.
A csinos formátum, a cserélhető oldalpanelek különösen kellemes részlete, a nagy, világos kijelző és a több, igen jól használható vezérlési lehetőség mind megmaradt. Ugyanez igaz a digitális és analóg, vezetékes és vezeték nélküli bemenetek bőséges választékára is. A teljesítmény is változatlan, 150 watt csatornánként 8 ohmon – de most a Hypex NCOREx D osztályú erősítés „Cambridge által hangolt”. Ez messze a legjelentősebb különbség a 150 SE és a korábbi 150 között.
Jelenlétét érezni lehet a testes, ütős (és végső soron egy kicsit túlsúlyos) mélyhang-visszaadásban is. De ez nem befolyásolta a készülék azon képességét, hogy nagy hangszínpadot hozzon létre, rengeteg részletet nyerjen ki és adjon vissza, magabiztosan kezelje a ritmust, illetve hogy nagy és meggyőző hangteret generáljon. Ha ehhez hozzávesszük a kiváló ergonómiát, az igényes építési és felületkezelési színvonalat, valamint azt a képességet, hogy két pár hangszórót is meghajt riasztások nélkül, nyilvánvalóvá válik, hogy a Cambridge Evo 150 SE valóban igen értékes ajánlat. Még akkor is, ha nem tűnik különösebben másnak, mint az a termék, amit levált.
Természetesen a streaming erősítők piaca szépen kezd felhevülni – olyan patinás márkák, mint a NAD, és olyan feltörekvők, mint az Eversolo is versenyeznek ezen a területen. Így tehát az, hogy a Cambridge-nek (és az Evo 150 SE-nek) jó hírneve van az efféle dolgokban, csak egy bizonyos pontig viszi előre őket…
- 150 watt Hypex NCOREx „Cambridge által hangolt” D osztályú erősítés
- Számos vezetékes és vezeték nélküli, analóg és digitális bemenet
- Négy rétegű NYÁK
Az eredeti EVO 150 funkciókészletével nagyon kevés probléma volt, így a Cambridge (nagyon bölcsen) nem nyúlt hozzá. Vagy legalábbis nem tette, kivéve egyetlen, nagyon jelentős területet. Tehát mi maradt meg az előző modellből? Nos, kezdésként ott van a figyelemreméltóan bőséges fizikai és vezeték nélküli bemenetek és kimenetek választéka. Ami az analóg dolgokat illeti, az Evo 150 SE rendelkezik egy vonalszintű, kiegyensúlyozatlan bemenettel sztereó RCA-n, egy ennek megfelelő, kiegyensúlyozott XLR-es változattal, valamint egy mozgómágneses phono fokozattal, amely egy másik RCA-páron keresztül érhető el a lemezjátszóhoz. A digitális bemenetek közé tartozik egy digitális koaxiális bemenet, egy digitális optikai aljzat, egy HDMI ARC és egy USB-B bemenet.
A vezeték nélküli funkciókat kétsávos wifi és Bluetooth kezeli, aptX HD kodek-kompatibilitással. A wifi természetesen azt jelenti, hogy a Cambridge képes kezelni az AirPlay 2-t, a Chromecastot, a Spotify Connectet és a TIDAL Connectet – továbbá hozzáférést biztosít az internetes rádióhoz is. A 150 SE emellett Roon Ready is.
Ami a kimeneteket illeti, két pár hangszóróhoz való csatlakozóoszlop és egy 3,5 mm-es fejhallgató-csatlakozó található rajta. Emellett van egy előerősített kimenet mélynyomóhoz, valamint megfelelő előkimenetek végfokkal való használathoz. A Cambridge pedig nemcsak vevő, hanem Bluetooth-adó is, így képes vezeték nélküli fejhallgatókat is meghajtani.
A beérkező digitális jeleket egy ESS Sabre ES9018K2M digitál-analóg átalakító dolgozza fel, amely akár 32 bit/384 kHz-es felbontásig és DSD256-ig képes működni. A Cambridge minden népszerű fájltípussal kompatibilis – és meglehetősen sok kevésbé népszerűvel is.
Eddig tehát minden nagyon is hasonlít a régi modellre. De ami ezt a készüléket „SE”-vé teszi, az az a tény, hogy a Cambridge olyan szoros együttműködésben dolgozott a Hypex-szel az NCOREx D osztályú erősítésen, hogy itt már „Cambridge által hangolt” feliratot kapott. És – legalábbis az érintett cégek szerint – készen áll arra, hogy „meleg, dinamikus és kontrollált hangzást” produkáljon.
Ahogyan a „funkciók” esetében, úgy a dizájn tekintetében sem sok minden változott az Evo 150 SE-nél – nyilvánvalóan nem volt „elromolva”, ezért a Cambridge úgy döntött, nem javít rajta. A „funkciók” résszel ellentétben azonban, ahol a különbség a 150 és a 150 SE között itt megjelenik, az teljesen jelentéktelen.
Így tehát 999.990 Ft egy szépen arányos, gyönyörűen megmunkált és hibátlanul kidolgozott készüléket kapsz, amelynek előlapján egy fényes, éles, teljes színes kijelző található, amely megjeleníti az album borítóját vagy virtuális VU mérőket, valamint biztosítja a menü- és beállítási lehetőségeket. Az Evo 150 két pár oldalpanellel érkezik, amelyek mágnesesen rögzülnek, és könnyen cserélhetők – az egyik valódi fa furnér, a másik sötétszürke, lamellás alternatíva.
Szóval igen, a különbség az Evo 150 és az Evo 150 SE között – kapaszkodj meg – a két részből álló hangerőszabályzó/bemenetválasztó gomb recézettsége. Kevésbé recézett, mint korábban volt.
Hangzás:
Természetesen van különbség aközött, ahogyan az Evo 150 SE szól, amikor a Tears For Fears Head Over Heels című számának DSD64 fájlját játssza le egy hálózati tárhelyről, ahhoz képest, ahogyan ugyanazt a dalt a Spotify ingyenes szintjéről streameli – de a Cambridge egyik legcsodálatra méltóbb tulajdonsága az, mennyire következetesen szól. Mindegy, melyik bemenetét használod, az alapvető karaktere hangosan és tisztán átjön.
És általánosságban véve a karaktere gyönyörű egyensúlyt mutat a „részlet” és az „energia”, valamint a „méret” és a „dinamika” között. Az Evo 150 SE képes felfedni egy felvétel legfinomabb, legapróbb részleteit, és azokat megfelelő hangsúllyal elhelyezni az össz-előadás kontextusában. Olyan lendülettel és energiával tölti meg a zenét, ami életre kelti, anélkül, hogy bármikor elveszítené az irányítást. Nagy és jól definiált hangszínpadot hoz létre, és gondoskodik arról, hogy a felvétel minden eleme (bármilyen sok is legyen belőlük) megkapja a szükséges teret ahhoz, hogy kifejezze magát – miközben a zenét egységes, egyetlen darabként adja elő. Olyan dinamikai tartalékkal rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy kövesse az intenzitás vagy hangerő változásait egy felvétel során anélkül, hogy feszültnek vagy erőltetettnek hangzana.
A frekvenciasáv tetején az Evo 150 SE erőteljes elszántsággal támad. A magas hangok ragyogóak és kellően harapósak, de elég testesek ahhoz, hogy megakadályozzák a keménység vagy élesség befurakodását. Hasonló a helyzet a középtartományban is: a Cambridge előretolt és közvetlen, de soha nem tolakodó, és rengeteg információt tár fel – mind általános, mind apró részletekben – arról, mi történik ott. A vokálok különösen sokat profitálnak ebből az ékesszólásból és pozitív kisugárzásból.
A hangszínbeli egyensúly eddig a pontig – és a mély frekvenciákig is – majdnem (de nem teljesen) semleges – csupán egy leheletnyi melegség van benne, ami tökéletesen illik az Evo 150 SE általános karakteréhez. A frekvenciaátvitel azonban kissé eltolódott. A Cambridge a mélytartományt egy kicsit jobban hangsúlyozza, mint ami abszolút ideális lenne, így az összkép enyhén basszus felé billen. Ez nem azt jelenti, hogy a mélyek részlettelenek vagy nehézkesek lennének – az Evo 150 SE gondosan kontrollálja a mélyfrekvenciákat a támadásukban és lecsengésükben, és ennek eredményeképp magabiztosan adja vissza a ritmust. De bár kétségtelenül sok hallgató ezt az enyhe „alsó súlyosságot” izgalmasnak fogja értelmezni, ez kissé kevésbé teszi az Evo 150 SE hangját semlegessé. És megköveteli, hogy némi odafigyeléssel válassz hozzá társberendezéseket – különösen a hangszórókat.
Miután megdicsértük a Cambridge-et a hangzásának következetességéért a számos bemenet között, mindazonáltal érdemes kiemelni, milyen igazi gyöngyszem az Evo 150 SE phono fokozata. A The Cinematic Orchestra – Every Day bakelitkiadása teltnek, szinte komikus mértékben dinamikusnak, gazdagon részletezettnek és teljes pozitivitással megszólalónak hangzik. Igen, az a basszus felé billenő hangolás még mindig jelen van – de az, ahogyan a Cambridge kezeli a különféle ritmusokat és tempókat, nagyon sokat tesz azért, hogy ezt ellensúlyozza.
Használat:
A vezérlés elérhető a képernyőn megjelenő menükön és a bemenetválasztó tárcsán keresztül, vagy a teljesen megfelelő, de semmiben sem különleges távirányító segítségével. Vagy megteheted azt, amit minden józan ember tenne: használod a StreamMagic vezérlőalkalmazás negyedik (és jelenlegi) verzióját. Ez egy átfogó, logikus, stabil és jól használható alkalmazás, amely számos lehetőséget kínál – különösen tetszik benne az, hogy a kezdőképernyőn csak azokat a bemeneteket lehet megjeleníteni, amelyeket ténylegesen használsz. Kiválóan alkalmas kedvenc zenei streaming szolgáltatásaid integrálására, fél tucat internetes rádióállomás előbeállításként való elmentésére, és még sok minden másra is.
Ami a „beállítást” illeti, ez egyszerűen csak annyit jelent, hogy létrehozod a kívánt fizikai csatlakoztatásokat, majd csatlakoztatod a 150 SE-t a helyi hálózathoz. Amikor először kiveszed a dobozból, AirPlay hangszóróként viselkedik, így megtalálni és a hálózathoz csatlakoztatni gyerekjáték (kivéve, ha Ethernet-kábellel kötöd a routerhez – az még ennél is egyszerűbbé teszi). Ezután betöltöd a streaming szolgáltatásaidat és az internetes rádióállomásokat, megadod az alkalmazásban az általad használt bemeneteket, és már indulhatsz is.
Tesztkörnyezet:
Hogyan teszteltem a Cambridge Audio Evo 150 SE-t
- Két hetes tesztelési időszak
- Bowers & Wilkins hangszórók
- Rega P1 lemezjátszó; hálózati tárhely; Tidal Connect, internetes rádió
Egy pár Bowers & Wilkins 702 S3 Signature a kimeneti oldalon, egy Rega Planar 1 lemezjátszó mint fizikai forrás, valamint Tidal Connect, hálózati tárhely, internetes rádió és különféle Bluetooth-on keresztül csatlakoztatott eszközök kombinációja a másik oldalon – a Cambridge Evo 150 SE minden körülmények között megállta a helyét.
Úgy tűnt, egyetlen zenei műfaj sem volt számára tiltott terület, és nem volt olyan kíméletlen az alacsonyabb minőségű tartalmakkal, mint amilyen lehetett volna – bármennyire is próbáltam, nem tudtam rávenni, hogy kizárólag nagy felbontású anyagokat „követeljen meg”. Ez pedig azt jelenti, hogy szinte minden körülmény között élmény volt hallgatni.
Fordítás: chatgpt












Hozzászólás
You must be logged in to post a comment.