KEF XIO 5.1.2-es soundbar, hangprojektor teszt
A KEF első soundbarja nem okoz csalódást
A KEF volt az egyik első specialista hi-fi gyártó, amely már a kilencvenes évek elején belépett az otthoni mozi hangfalszettek piacára, és azóta is jelen van ezen a területen.
Éppen ezért lehet meglepő, hogy a márka csak most adja ki az első soundbarját.
Íme a KEF XIO, egy 5.1.2-es prémium soundbar, amelyről a cég azt állítja, hogy nemcsak filmekhez, hanem zenéhez is kiváló. Ez nagy kihívás, mivel a legtöbb soundbar nehezen képes erre a kettősségre. A KEF azonban mindkét területen szerzett tapasztalatának köszönhetően jobban áll ehhez, mint a legtöbb versenytárs. A XIO 1999 £ / 2500 $ / 3600 AU$ áron indul, így egyértelműen a felső kategóriás prémium soundbarok közé tartozik.
Ez közvetlenül a díjnyertes Sennheiser Ambeo Soundbar Max ellenfele, amelynek induló ára 2019-es tesztünk idején 2199 £ / 2500 $ / 4000 AU$ volt. Azóta rendszeresen látunk leárazásokat 1999 £ / 1999 $ szintig, bár az ausztrál ár többnyire változatlan maradt.
A Sennheiser jelenleg a legjobb felső kategóriás modell a „legjobb soundbarok” listánkban, és ebben az árkategóriában etalonnak számít. A XIO fekete vagy ezüst kivitelben kapható, a végeket, az elejét és a hátulját szövetráccsal fedve.
A Sennheiser vetélytársával ellentétben, amely vaskos kialakítása miatt leginkább falra szerelve mutat jól, a XIO (amely szintén falra szerelhető) alacsony magasságának köszönhetően szépen elfér egy tévé alatt. Megjelenése is kifinomult és prémium érzetű, ami szerintünk jól illeszkedik a legtöbb nappaliba.
Ez a viszonylag karcsú kialakítás annál figyelemreméltóbb, mivel a XIO lenyűgöző 12 meghajtót rejt, mindegyikhez saját D osztályú erősítő tartozik. Összesítve a KEF állítása szerint az erősítők 820 watt csúcsteljesítményt adnak le.
A hat Uni-Q MX meghajtóból három a soundbar tetején található a felfelé sugárzó hanghoz, de a középső csak akkor aktív, ha a soundbar falra van szerelve. A maradék három előrefelé sugároz.
Az MX nem a hagyományos Uni-Q kialakítás. Nem két külön meghajtóegységből (magas és közép/mély) áll, amelyek egyetlen szerelvényben vannak, hanem egy kettős membránrendszerből, amely egy okos mechanikus keresztváltót alkalmaz, így a magas frekvenciás központi rész külön működhet.
Emellett négy „P185” mélysugárzó található benne. A P185 egy téglalap alakú kialakítás, mérete 51 x 180 mm. A KEF állítja, hogy mindegyik ugyanakkora sugárzófelülettel rendelkezik, mint egy hagyományos 10 cm-es kör alakú hangszóró, de a téglalap forma lehetővé teszi, hogy a soundbar sokkal karcsúbb legyen.
De ez még nem minden. A KEF a négy P185-öt két párban, egymással szemben helyezte el, így az egyik által keltett rezgéseket a másik pár ellensúlyozza. Ez a megoldás sokkal kisebb vibrációt eredményez, amit a soundbar átadna a tartónak, ami jót ígér a basszusteljesítményre nézve.
A P185 a formáján kívül más szempontból is érdekes. Egy jellegzetes bemélyedő szegéllyel rendelkezik, amelyet a KEF „P Flex”-nek hív, és amely nagyobb membránmozgást és kontrollt tesz lehetővé. Talán még szokatlanabb a Velocity Control Technology (VECO), amelyet a meghajtóba építettek. Itt egy érzékelőtekercset tartalmazó rugalmas nyomtatott áramkör veszi át a hagyományos tekercstest szerepét, amely méri a mozgás sebességét. Ez lehetővé teszi a soundbar „agyának”, hogy kompenzálja az érzékelt hibákat.
Végül két hagyományos teljes tartományú hangszóró is van a két oldalon. Bár ezek csak 50 mm átmérőjűek, a „teljes tartomány” megnevezés talán túlzás, de a hangteret szélesebbé teszik.
Jellemzők:
A soundbar falra szerelhető vagy vízszintesen is elhelyezhető. Falra szerelve az irány megváltozik, így az előrefelé néző meghajtók felfelé sugároznak. Ebben az esetben a középső meghajtó aktiválódik, és a hallgató felé irányul. Tesztjeink többségét előrefelé néző állásban végeztük.
A XIO egyik oldalán egy panel található süllyesztett érintőgombokkal a bekapcsoláshoz, a kimenethez és a hangerőhöz. Használat közben ezek néha nem elég pontosak. Amikor megnyomunk egy gombot, nem mindig világos, hogy a készülék regisztrálta-e a parancsot. Ha lenne kijelző a készüléken, ez kevésbé lenne gond.
A XIO-hoz egy könnyű, egyszerűen használható távirányító tartozik átlátható elrendezéssel. A távirányító az alapfunkciókat fedi le, de a KEF Connect alkalmazás sokkal szélesebb körű vezérlést kínál, amit gyanítjuk, a legtöbben előnyben fognak részesíteni. Külső mélynyomót is lehet csatlakoztatni szabványos analóg vonalszintű kimenettel vagy vezeték nélküli átvitel révén. A XIO mellett a KEF kiadta a KW2 RX adaptert (ára: 149 £ / 160 $ / 280 AU$), amely lehetővé teszi a vezeték nélküli mélynyomó-csatlakozást.
Ebben az árszintben elvárnánk, hogy a soundbar rendelkezzen külön HDMI bemenetekkel is az eARC port mellett. A XIO fő riválisa, a Sennheiser Ambeo Soundbar Max, három HDMI bemenettel rendelkezik. Ezek a koruk miatt nem 2.1-es szabványúak, így nem támogatják a 4K/120 Hz-et játékkonzolról, de még így is hasznosak.
A Samsung HW-Q990F, amely olcsóbb, mint a KEF XIO, és teljes rendszert kínál, két HDMI 2.1 bemenettel rendelkezik, teljes 4K/120 Hz átengedéssel.
Ezekkel a plusz HDMI bemenetekkel minden forrást közvetlenül a soundbarhoz csatlakoztathatunk, ahelyett, hogy a tévén keresztül menne. A KEF megoldása – miszerint minden forrást a tévéhez kell kötni – nem ritka, de inkább a közép- és alsó kategóriában szokás.
A 3D hangformátumok terén a XIO támogatja a Dolby Atmos-t, a DTS:X-et és a Sony 360 Reality Audio-t, míg zenénél rengeteg szolgáltatás érhető el, többek között Amazon Music, Qobuz, Tidal Connect, Deezer és Spotify Connect.
A KEF Connect app egyszerűen beállítható és könnyen használható, az alján jól navigálható menükkel. Innen kiválasztható a XIO kimenete, látható a pontos hangerőszint, és vezérelhetők a streaming szolgáltatások.
Hasznos funkció a hangszóró hangerő-érzékenységének módosítása is. Például beállítható, hogy a plusz gomb egy nyomása több vagy egyetlen lépést növeljen. Van lehetőség maximális hangerő korlátozására is, ami hasznos gyerekek vagy érzékeny fülek esetében.
A KEF EQ beállításaiban különböző hangprofilok érhetők el. Az „Alapértelmezett” nagyszerű egyensúlyt és természetességet kínál. A „Mozi” ezzel szemben kitölti a teret, tágasabb hangteret és nagyobb mozgásérzetet ad, de alacsony frekvencián veszít a fókuszból és az ütőerőből. Ezért gyakrabban használtuk az Alapértelmezettet.
Van „Éjszakai mód” is, amely összenyomja a dinamikus csúcsokat és a basszust, hasznos, ha nem akarjuk zavarni a ház többi lakóját. Ugyanakkor érthetően elveszi a hang feszültségét, és a hangok kevésbé természetesnek tűnnek, mint Alapértelmezett vagy Mozi módban, így csak indokolt esetben érdemes használni.
A „Zene” mód egységesebb és célzottabb hangot hoz létre, amely – a neve alapján is – leginkább sztereó zenéhez való.
Van végül egy „Direkt” mód is minimális feldolgozással és kiegyenlítéssel. Ez a mód érezhetően halkabb, és csökkenti a surround hatásokat. Bár általában kedveljük a „tiszta” módokat, itt túl sokat veszít az élményből.
A XIO „Intelligens Elhelyezési Technológiát” is tartalmaz. Ez érzékeli, ha megváltozik az orientáció, és kalibrálható a szoba alapján.
A beépített mikrofonok képesek a helyiség felmérésére, beleértve a falak és bútorok érzékelését is.
Beállítás után kiegyensúlyozott eredményeket produkált a teszt szobánkban. Ha kikapcsoljuk az EQ módokat, az immerszió érzete jelentősen csökken.
Hang:
A teljes hangtesztet a Jurassic World 4K Blu-ray DTS:X változatával kezdtük.
Ahogy a gyanútlan gyerekek először pillantják meg a parkot, a zenei betét kifejezően, kellemes muzikalitással szólal meg. A rézfúvósok csillogása tiszta, de nem éles, a középtartomány pedig telt és szilárd.
…Később, amikor a főszereplőket hiperintelligens raptorok üldözik, az üldözés feszültségét feszes, erőteljes basszus emeli, amely kellően ütős.
Ahogy a raptorok egy mozgó teherautó után rohannak, lábaik dobogása a talajon egyszerre tompa és mégis hatásos.
A XIO karcsú és viszonylag kompakt mérete ellenére lenyűgözően széles és magával ragadó hangteret tud létrehozni.
Amikor a Labyrinth (4K Blu-ray, Dolby Atmos) filmet néztük, ez különösen nyilvánvalóvá vált. Amikor hősnőnk, Sarah, a Végtelen Bűz Mocsarában ragad, és megpróbál megszökni, a felemelkedő sziklák hangja körülöleli a hallgatót, és kézzelfoghatóvá teszi a hatást, ahogy a felszínre törnek.
A XIO képessége, hogy a hangot a térben szétossza, hihetetlenül természetesnek hat, miközben minden frekvenciát tisztán és átláthatóan tart.
Vegyük a John Wick 2 nyitójelenetét (4K Blu-ray, Dolby Atmos), amikor Keanu Reeves karaktere egy hajmeresztő autós üldözésbe kezd. A motorok mély hörgése textúrált, lüktető ritmussal szól, de nem nyomja el a könnyedebb filmzenét.
Egy autó a távolban átugrik egy bukkanón, majd közelebb kerül, és ezzel a soundbar precizitása is megmutatkozik. Tényleg érzékelni lehet a jelenet háromdimenziós terét, ahogy a jármű átszáguld a képernyőn.
Amikor a XIO-t a Sennheiser Ambeo Soundbar Max-szal hasonlítottuk össze, világossá vált, hogy mindkettőnek megvannak a maga erősségei és gyengéi.
A Sennheiser basszusosabb és összességében nagyobb hangzást kínál, jobban szétterítve a hangot a szobában. Ahogy a tárgyak mozognak a képernyőn, a hangot hangsúlyosabban képes követni, és kicsit meggyőzőbben burkol be minket a hangmezőbe.
A KEF viszont nagyobb tisztasággal, precízebb hangmegjelenítéssel és a halk dinamikai részletek kifinomultabb közvetítésével válaszol. Ez az átláthatóbb előadó, amely végső soron mélyebb betekintést ad a megszólaló hangsávba.
A XIO valóban kevesebb basszust produkál, mint a riválisa, de azok a mélyek jobban formáltak és kontrolláltabbak. Ha viszont erőteljesebb mélyhangokra vágyunk, mindig ott a lehetőség egy külön mélynyomó hozzáadására.
Amikor Zenemódra váltottunk, hogy dalokat próbáljunk ki, a Tidal Connect és a Qobuz Connect zökkenőmentesen működött.
A Radiohead Codex című számánál a lágy basszus jól elkülönült a középtartománytól, de mégis szépen összefonódott vele. Az ének természetesen szól, miközben az enyhén visszhangos effekt, amely a felvételbe van kódolva, tisztán hallható marad.
Konklúzió
Valójában a XIO könnyedén megállja a helyét önálló zenei rendszerként is, ami a legtöbb soundbarról aligha mondható el.
Összességében ez egy magától értetődően rendezett hangzás, amely átadja annak az izgalmát, amit épp hallgatunk – legyen az film vagy zene. A XIO rendkívül könnyen hallgatható, a soundbarhoz képest lenyűgözően széles teret teremt, miközben megtartja az egyensúlyt és a kifejezőerőt.
A jól kidolgozott alkalmazásnak és a bőséges streaming lehetőségeknek köszönhetően önmagában is kiváló zenei rendszerként működik.
A KEF szerint a cél az volt, hogy a soundbar lényegében egy hi-fi rendszerként funkcionáljon egyetlen termékbe csomagolva – és ezt sikerült is megvalósítani. Egyszerűen fogalmazva: ez az egyik legjobb soundbar, amit valaha hallottunk.
PONTSZÁMOK:
- 5. hang
- 5. build
- 4. funkció
Forrás: whathifi
Fordítás: chatgpt
Hozzászólás
You must be logged in to post a comment.