2018-ban a Dynavoice minden modelljét újakra cserélte, meghagyva a legtöbb olyan megoldást, amelyre a márka legendája épül, de mindezt jobb árral és kifinomultabb teljesítménnyel kombinálja. Ezt segítette a termelés Kínába történő áthelyezése. Kínálatában jelenleg három hangszórósorozat található: “Magic”, “Challenger” és a zászlóshajó “Definition”.
A “zászlóshajó” kifejezésnek a Dynavoice esetében kissé más jelentése van, mint más gyártók esetében – a tesztelt DM-6 könyvespolc (állványos) hangfalak, bár a “Definition” sorozathoz tartoznak, páronként …… kerülnek. Ha rájuk nézünk, tényleg nehéz elhinni, hogyan sikerült nekik összehozni ebben a viszonylag olcsó árban; rendkívül masszív hangfalak, három nagyon érdekes hangszóróval, masszív, szép dobozzal és a hangzás saját preferenciáihoz való beállításának lehetőségével.
Hangszórók: Ami azonnal szemet szúr, az a hibrid magassugárzó rendszer. A két magassugárzó, egy dóm és egy szalaghajtó egy közös egységre van csavarozva. Ez egy szokatlan kombináció, bár időről időre előfordul a hangfalgyártók között. A legjobb példát a Dali cég hangszóróiban találjuk, amely hasonlóan Hybrid Tweeter – nek nevezi. A DM-6-ban a nagy dóm és a szalag közötti frekvencia váltás 13 000 Hz-en történik, ami nagyon magas értéknek számít. Ennek a megoldásnak köszönhetően a dóm hangszóró nagyobb étmérőjű lehet, amely lehetővé teszi, hogy mélyebre menjen, a magashangszórók együttes frekvenciaválasza pedig egészen 32 kHz-ig terjedjen.
A mély- és középtartományt egy hasonlóan érdekes hangszóró reprodukálja. Ez egy rendkívül merev öntött alumínium kosárral ellátott hangszóró, amelynek membránja kevlárból készült. Ezt az anyagot egykor számos vállalat, köztük a Bowers & Wilkins is szívesen használta, de az utóbbi időben egyre ritkábban találkozunk vele. Bár a magas hangszóró nagy középtartománya lehetővé teszi annak alacsony leválasztását, a felosztás meglepően magasra, 3000 Hz-re van állítva, ami azt jelenti, hogy a sávszélesség nagy részét, beleértve a középtartomány szinte teljes egészét, a közép-mélysugárzó dolgozza fel.
Hangolás: A Dynavoice hangszórók előkészítése némileg eltér a piacon található konstrukciók 99%-ától. A legtöbb tipikus kialakítás ideális akusztikai körülmények között, visszhangmentes szobákban végzett mérések alapján készül. A végső hangolásra ezután kerül sor – ha egyáltalán sor kerül rá – általában egy optimális akusztikájú hallgatószobában. Ahogy a cég anyagaiban olvashatjuk, a Dynavoice-nál a hangszórókon végzett munka ugyanezekkel a módszerekkel kezdődik. Ezután azonban a dolgok másképp alakulnak:
Mivel azonban a hangszórókat leggyakrabban hétköznapi otthoni szobákban hallgatják, a Dynavoice mérnökei nem állnak meg itt. Átlagos helyiségekben is végeznek méréseket, hogy a hangzásuk még ilyen körülmények között is a lehető legjobb legyen. Úgy vélik, hogy a hangfalaknak hangzásilag rugalmasnak kell lenniük, és minden otthonban – nem csak a laboratóriumban – a zenehallgatás örömét kell nyújtaniuk.
Ennek a törekvésnek az eredménye az X-change: Ezzel a gyártó valami mást is a kezünkbe ad – egy hasznos magasságkorrekciós funkciót. A BBC hangszóróiból ismerjük, a megoldás más gyártóknál is megtalálható, de soha nem ezen az árszinten. A lényeg az, hogy mi határozhatjuk meg, milyen szinten működik a DM-6 magassugárzó rendszere. Van egy jumper (a hátlapon), amivel négy fokozatban állíthatjuk a szintet: -2 dB, 0 dB, +2 dB és +4 dB. A jumper és annak aljzata is aranyozott. Összefoglalva, azt mondhatjuk, hogy a DM-6 hangfalak nagyon masszívra készültek, szépek, nehezek és ritka hangszórókat használnak. Ebben az árkategóriában még soha nem láttam ezek a megoldásokat azelőtt. A hangszórók három színben kaphatók – tölgyszínű vinyl furnérral, valamint fekete és fehér furnérral. Az előlap és a hátlap magasfényű lakkozott – fekete vagy fehér színben érhető el.
Hallgatási körülmények:
A Dynavoice Definition DM-6 hangfalak ott állnak, ahol a Harbeth M40.1 referencia hangfalaim szoktak állni, és a korábban tesztelt Pylon Audio Pearl 20(20) hangfalakat váltották fel. A hallgatói pozíciótól való távolság 2,1 m, a hangszórók pedig 2,3 m távolságra voltak egymástól (a magas hangszóróktól számítva). A tengelyek pontosan metszették egymást a hallgatói pozícióban.
A Sinus Faber által gyártott régi, masszív állványokra helyeztem őket, amelyeket évek óta (tizenöt éve) használok. Az állványok tüskéit Acoustic Revive SPU-8 sárgaréz állványra helyeztem. Ebben az elrendezésben a tesztelt hangszórók dóm-maga sugárzója pontosan 0,9 m-re a padló fölött helyezkedett el.
Mind a Pylonok, mind a Dynavoice-t is az árkategóriájukhoz legjobban passzoló készülékekkel állítottam össze. Azonban meg kell ismételnem, amit már korábban is mondtam: csak ilyen kontextusban, mint a teszt során, lehet pontosan meghatározni a hangfalak jellegét, a hozzájuk leginkább illő készülékek és termékek listáját. Ezért a teszt során a hangszórókat egy Soulution 710-es erősítővel hajtottuk a Siltech Triple Crown kábeleken keresztül.
Meghallgatás:
Norah Jones, Diana Krall és a korábban említett énekesnők voltak azok, akik a legjobban szóltak a hangfalon. De nem ők voltak az egyetlenek. Jó néhány elektronikus felvételt is meghallgattam a DM-6-tal, például a Kraftwerket. A hangfalak képesek átfogó perspektívát mutatni, ami az ilyen felvételeknél kiválóan kiegészíti az előadást. Ezek a svéd hangfalnál, ismétlem, pontosak és jól differenciáltak voltak. A Kraftwerk – egyszóval – kiválóan szólt, nyitott hangzással, nagy térrel és nagyszerű összhanggal.
A DM-6-osok pontosan megmutatták, hogy ezek a felvételek miben különböznek egymástól. Így a kezemben volt a tény, hogy Ella Fitzgerald (Early Autumn) melegen és hívogatóan szólt, hogy Frank Sinatra (Autumn in New York) sokkal távolabb volt tőlem és magasabb volt a súlypontja, valamint az is, hogy Roberta Flack (The First Time Ever és Saw Your Face) nagyon nagy zajjal lett felvéve, és a hallgatótól jelentős távolságra, egy nagy “gömbben”, a visszhanggal. Fontos, sőt talán a legfontosabb, hogy a tesztelt hangszórók nem lépték át azt a pontot, ahol a részletek fontosabbá válnak, mint az egész, és ez azért van, mert a hangzásuk, mint mondtam, nagyon koherens.
Kommunikativitásuk szintén előnyt jelent. De ne feledd, ezek polcsugárzók, így kevesebb mélytartományt fogsz kapni, mintha egy álló hangfalt használnál. A hangzásbeli egyensúlyuk magasabbra van beállítva, mint a Harbeth hangfalaké, sőt, még az álló hangfal a Pylons Pearl 20 (2020) hangfalaknál is magasabbra. De harsányság a hangjában egyáltalán nem tapasztalható. Ehelyett nyitottak és kommunikatívak. A hangszín-információn kívül a térbeli viszonyokat is nagyon jól bemutatják. Vagyis – nagy hangszínpaddal rendelkeznek. Széles és mély, ami ritka. A hangzás frekvenciatartománya nem túl nagy, mivel az alsó közép- és a magasabb basszusok nem túl erőteljesek. Ha azonban nem ülünk túl messze tőlük, és a szobánkat jól rendezzük be, akkor ez nem jelenthet problémát.
A Tidal-on keresztül, a jazz, a pop vagy más zenei stílusokat keresve, elég gyorsan felvázoltam a fejemben egy sor olyan zenei stílust, amelyek profitálnának a DM-6 tulajdonságaiból anélkül, hogy túlzásba vinnék őket. Azok a dalok szólaltak meg a legjobban, amelyekben az ének volt a legfontosabb. Ami látszólag normális, elvégre ezek monitor sugárzók, de a Dynavoice DM-6 hangfalak nagyon lazán játszották őket, anélkül, hogy úgy tettek volna, mintha “tetszene”. A sztereó színpad; a hangszórókat összekötő vonalon vagy mögöttük helyezkedtek el, attól függően, hogy a hangmérnök hogyan helyezte el őket. Ugyanakkor mindig kommunikatívak és eléggé nyíltan szólaltak meg.
Régebbi rockot is szépen, nagyon szépen játszottak. Úgy értem, amikor még a rockot analóg szalagra vették fel. A modern, stúdióban “épített” produkciók, mint például Eminem legújabb albuma, a Music To Be Murdered By (MQA 24/44.1), túl “jól megcsináltnak”, túl keménynek szóltak. Ahhoz, hogy a legjobbat kihozzák magukból, felbontással és mélységgel kell őket korrigálni. A DM-6-osok nagyszerűek abban, amit csinálnak, de természetesen vannak korlátjaik, amit időnként nehéz megugraniuk.
Összegzés:
Egy olcsó, kis méretű hangfalban három hangszóró használata felettébb kockázatos megoldás. A legnagyobb probléma az, hogy ezeket egyetlen, működő egésszé állítsuk össze. De a DM-6-nak ez sikerült, ez már az elején felhívja magára a figyelmet. Hangzása nyitott és levegős, de ezzel szemben nem túlságosan tolakodó. Úgy tűnik, a tervezőknek sikerült megtalálniuk az egyensúlyt ezen elemek között.
A DM-6 állványos hangfal, mint ahogy említettük, nyitott és levegős megszólalásra képes. A mélytartománya nem megy túl mélyre, de ennek ellenére, erőtlennek sem nevezném. Egyszerűen csak szem előtt kell tartani a kisebb doboz fizikai korlátait. Nekem a legjobban a vokális felvételek, a régebbi rock (Deep Purlpe!) és az elektronika tetszett. Ez nem jelenti azt, hogy más műfajokkal rosszul szólnának meg.
A DM-6 polcsugárzó, állványos hangfal hangzása a következőképpen foglalható össze: válogatós, de ezzel egy időben friss, pontos, nagy sztereó színpaddal. Már e rövid bemutatkozás után világos, hogy ez egy teljesen más hangzás, mint a “BBC-iskola”, azaz az én Harbeth-jeimé. Összességében sokkal inkább emlékeztet a drága YG Acoustics és Amphion hangfalak hangjára. Pedig a kategória nem ugyanaz, azt hiszem, ez világos, de a cél pontosan ugyanaz: a lehető legtöbb „hang-információt” megmutatni, miközben a hang minősége a lehető legmagasabb szinten marad.
A DM-6 egy kiválóan megmunkált állányos hangfal, átgondolt tervezéssel és szép megjelenéssel. Meg fogják nyerni azoknak a szívét, akik gyorsaságot, frissességet és kommunikatív hangzást részesítik előnyben.
Hozzászólás
You must be logged in to post a comment.