Emotiva Airmotiv GR1 fejhallgató teszt

Emotiva Airmotiv GR1 fejhallgató teszt

Könnyen elcsábít

Az Emotiva elkészítette első fejhallgatóját. Ráadásul egyből a 100 000 Ft fölötti mezőnybe pozícionálták azt, amelyben napjaink legkeresettebb és legjobb ár/érték arányú hifi fejhallgatói fészkelnek. Labdába rúghat a GR1, vagy ez a meccs eleve eldöntetett?

Audiofilek a célkeresztben

A Magyarországon 130 000 Ft körüli összegért megvásárolható Emotiva Airmotiv GR1 azt a kategóriát képviseli, amelynek mentesülnie kell(ene) mindennemű szarvashibától. Hasonló áron rengeteg jó hangú fülhallgatót lehet kapni, minden apró botlás sokat jelent tehát a vásárlók véleményalkotásakor. Egyelőre azonban biztató út áll a GR1 előtt. A gyártó honlapján közel tucatnyi értékelés olvasható igazolt vásárlóktól, akik ötösre értékelték az Emotiva újoncát.

A GR1 félig nyitott, ami azt jelenti, hogy hangszórókamrájának külső fala a teljesen nyitott fejhallgatókhoz képest kevésbé szellőzik. Így, a gyártó közleménye szerint, sikerrel kombinálták a teljesen zárt és szabadon levegőző rendszerek pozitív sajátosságait. Másik érdekesség az 50 mm-es hangszóró grafén erősítésű, polikarbonát membránja (amelyet kis tömegű, rézbevonatú alumínium tekercs mozgat). Találkoztunk már ilyen módon kezelt membránokkal, de egyik sem volt akkora, amekkorát a GR1-ben alkalmaztak.

Küllem

A masszív, fehér papírdobozban érkező Airmotiv GR1 vagány táskát is kapott, amely kemény falának, puhított belső oldalának és masszív cipzárjának köszönhetően kifejezetten jól védi tartalmát. A tervezői nem próbáltak forradalmi dizájnötleteket kirántani a fiókból (amelyek 50 %-ban bejönnek, vagy pedig csúfos kudarcba fulladnak). Úgy törekedtek esztétikus külsőre, hogy más, népszerű fejhallgatók motívumait hasznosították.

Utóbbival nincs baj, mert nem ordít a GR1-ről, hogy “ez itt az X vagy Y gyártó formatervének koppintása”. Különböző ötleteket kombináltak, amelyek külön-külön vitathatatlanul igényesek. Az összkép nekünk elsőre talán kicsit vegyesnek tűnt, mivel az Y-idom ezüst, a hangszórókamra faborítása sötétbarna, a bőrpárnák pedig feketék, mindezt kiegészíti egy fekete-fehér mintás kábel, a kamra külső fala pedig méhsejt-textúrát kapott.

Mindez azonban egyáltalán nem csap át szedett-vedett érzetbe, mivel a GR1 komoly megépítettséget sugall. A kamrákat tartó, elegáns szürke Y-idom is kifejezetten igényes, éleit kifejezetten simára dolgozták. A fejjel érintkező párna kárpitozása mindenhol lyuggatott, a jobb szellőzés érdekében. Műanyagot csak ott alkalmaztak, ahol alig vettük észre. A tekintélyes mérethez 400 grammos tömeg társul, ami elsőre soknak tűnhet, de a minden négyzetcentiméteren kipárnázott, széles fejpánt ezt és a kételyt ügyesen eloszlatta.

A fejhallgatóhoz kb. 2 méteres, fémházas csatlakozókkal szerelt kábelt is mellékeltek, amelynek dizájnja önmagában kifogástalannak bizonyult: rugalmas volt és mégsem gabalyodott, és a legelterjedtebb 3,5 mm-es végződést kapta (6,3 mm-es adaptert is találtunk a dobozban).

Egyeseknek furcsa lehet, hogy a méhsejt mintájú merevítőrács élei már-már karcolták az ujjakat (igaz, nem sokan fogdossák itt a fülesüket), illetve a kábel fekete-fehér dizájnja egyszerűen nem passzolt a fejhallgató vagány, sötét tónusú, szürkés-fémes összképéhez. Ezek jelentéktelen apróságok, de mit lehet tenni, ha más problémával nem találkoztunk?

Használat közben

Az Emotiva GR1 szokatlanul puha, memóriahabbal bélelt, műbőr kárpitozású párnái kellemes tapintásúak. Szobahőmérsékleten nem izzasztják a fejbőrt, persze a nap végére kissé csillogóssá vált a kárpit (ahogy bármely más fülesnél megszoktuk). A széles fejpánt jól eloszlatta a 400 grammos tömeget, nem érződött nehéznek a fejhallgató és az oldalirányú nyomás órákig tartó használat után is bőven elfogadható szinten maradt.

A hangszórókamrák nem kiforgathatók és eleinte tartottunk tőle, hogy nem veszik fel koponyánk szögét, de a vastag párna szépen beigazította a hangszórókat. Használat közben sosem kotyogott/kattogott a fejen. A szárbetéteket, vagyis a hangszórókamrákat tartó Y-idomokat masszív mechanika tartotta fix pozícióban, amelyek stabilan beállíthattuk a nekünk ideális méretet.

A félig nyitott kialakítás egyértelmű előnyeként tapasztaltuk, hogy zenehallgatás közben a GR1 jóval ügyesebben kizárta a környezeti hangok jelentős részét, mint a teljesen nyitottak. Természetesen ettől még az éles, erőteljes hangok továbbra is behallatszottak, de az általunk lejátszott zene kevésbé hallatszott ki, miközben (ha nem teljes csendben tartózkodtunk) mi is picivel jobban elmerülhettünk a zenében.

Az Emotiva Airmotiv GR1-et alapos bejáratást követően referencia RME ADI-2 DAC fejhallgató erősítőnkkel hajtottuk, amely AudioQuest Carbon USB kábelen keresztül csatlakozott egy 2017-es, JRiver Media Center 26 szoftvert futtató iMac számítógéphez.

Hangminőség

Az Airmotiv GR1 hangkarakterén első pillanattól kezdve érzékelni lehetett, hogy tudatossággal, odafigyeléssel állították össze. Audiofil olyan értelemben, hogy a zenét könnyen, emészthetően és részletesen ábrázolta, de közben egy pillanatig sem vált szárazzá, unottá, erőtlenné vagy klinikaivá. A GR1 legkiemelkedőbb képességei közé tartozik az énekhang ügyes pozícionálása, a mély/közép frekvenciákban felfedezhető harapós dinamika és a rendkívül gazdag, texturált, ugyanakkor szükség esetén erőteljes mélyhangok. Mindez megmaradt kis és magas terhelésen is.

A magas frekvenciák neutrális, olykor már-már lágy jelleggel járultak hozzá az atmoszféra teremtéshez és az apró részletek érzékeltetéséhez. Hallottuk Cassandra Wilson – Red Guitar-jában a rumbatököt, Dave Brubeck – Take Five c. számában a cintányérba elásott finom extra játékot, de ezek és hasonlóan apró motívumok egy pillanatra sem váltak hangsúlyossá.

A GR1 magashangjai nem a dinamikus hangszórók szigorúságát, hanem a síkmágneses rendszerek áramló lazaságát juttatták eszünkbe. A legmagasabb frekvenciákat óvatosan átszitálta, jószándékúan lekerekítette, hogy mellőzze az élességet. Mindez azt eredményezte, hogy még órákon keresztül történő használat után sem vált fárasztóvá a hangja.

A basszus ábrázolás néha kissé nagyvonalúnak tűnt, ezért pl. Rebecca Pidgeon – Spanish Harlem c. énekében a nagybőgő többször is felágaskodott az ének mögül (de még nem nyomta el). Az énekhang meglepően stabilan és precízen középre igazodott, gondosan elhatárolva minden más hangszertől.

A Take Five hallgatásakor is észrevettük, hogy a basszus kíséret kicsit melegebb és súlyosabb a megszokottnál, de közben sok részletet és textúrát kaptunk a többi hangszertől is. A cintányérokat picit lezseren és finoman tálalta a GR1, de még nem vált “lusta” vagy “elkent” jellegűvé, a felbontást képes volt megőrizni, így a kritikus minőségi részletekről nem kellett lemaradnunk.

A GR1 nagy átmérőjű hangszórója komoly tartalékokat szabadított fel, ha intenzívebb basszusokkal megtámogatott zenékre került sor. Erre remek példa Post Malone – Wow. c. száma, amely bármilyen EQ nélkül komoly elismerést váltott ki belőlünk. Az Emotiva füles itt olyan bátor és árnyalt mélyhangokat jelenített meg, amelyekre pl. a Sennheiser HD 600 egész egyszerűen nem volt képes. Utóbbi alapján érzékelhető, hogy a GR1 sok zenével kifejezetten kellemes partner, de aki szereti a gazdag basszussal kevert számokat és elektronikus alapokat, azok számára sem lesz kevésbé örömteli a hallgatása.

Alternatívák

Ha valakinek fontos a széles, szellős térhatás, akkor a teljesen nyitott rendszerű Sennheiser HD 600 picivel jobban teljesít e tekintetben. Ha viszont a hallgató igényli a mélyre hatoló, masszív basszust, akkor az Emotiva Airmotiv GR1 grafén bevonatú membránja ügyesebben adja vissza a könnyűzenei stílusok lendületét. Más kérdés, hogy hangszeres, szimfonikus műfajoknál éppen lelkes mélyhang ábrázolása az, ami picit levon a realitás érzetből.

A mérésen leplezetlenül mutatja magát a kalandos, kissé megemelkedett basszus szakasz. 2 és 3 kHz között valóságos cápauszonyt, aztán 3 és 4 kHz között jelentős beesést mutat a görbe, ami a megragadott részletek és a modorosan óvatos, rivaldafényt, szárazságot kerülő középső frekvenciák kettősségére lehet magyarázat. A fejhallgató kissé selymes, lágy magashangjait némileg igazolja a 18 kHz-nél meginduló csúszda. Ugyanakkor a kritikus fontosságú 5 kHz és 10 kHz közötti szakasz +/- 5 dB értéken belüli “hintázással” halad, ami ebben a mezőnyben egyáltalán nem rossz.

Végszó

Az Emotiva Airmotiv GR1 túlmutat egy mezei “első próbálkozás” korlátjain, érzékelhető rajta a gyártó elgondolása és törekvése. Ettől még tény marad az is, hogy nem kevés riválissal kell majd megküzdenie. Aki zeneileg sokszínű (de ritkábban hallgat Mozartot, kicsit inkább a könnyedebb zenék felé kacsingat), komoly tartalékokkal rendelkező, könnyen hajtható és audiofil adottságokat rejtő fülest keres otthoni zenehallgatáshoz, annak érdemes meghallgatni.

Műszaki adatok

Rendszer típusa:fül köré fekvő, félig nyitott
Hangszóró:50 mm-es, dinamikus, grafénnal kezelt polikarbonát membránnal
Névleges impedancia:32 Ohm
THD:< 0,05 %
Frekvencia-átvitel:23 Hz-24,5 kHz
Érzékenység:106 dB
Kábelhossz:2 m
Csatlakozó (forrás felőli oldal):3,5 mm-es sztereó Jack
Csatlakozók (fejhallgató felőli oldal):2,5 mm-es monó Jack
Tömeg:400 g
Ár:129 990 Ft
Forgalmazó:Home Movie Bt.

+36-1-2566478

1173 Budapest, Pesti Út 237.

Home Center D/9.

homemovie.hu

Mérleg

+Részletező, dinamikus, határozott, ugyanakkor hosszú távon sem fárasztó hangkarakter

+Zeneiség, játékosság, lazaság; az audiofil érzelmesség és józan egyensúly ügyes kombinációja

+Kifejezetten könnyen hajtható kisebb teljesítményű fejhallgató erősítőkkel is

+Jó megépítettség és komfort

-Térérzetben, színpad szélességben logikusan kicsit elmarad a teljesen nyitott rendszerektől

-Basszusa néha melegebb a vártnál, ami hangszeres zenéknél nem mindenki számára üti meg a reális mércét

 

Szubjektív vélemény

Hangminőség:4.5
Kivitel:4
Stabilitás:4.5
Zajelnyomás hatékonyság:3
Komfort:4.5
Szolgáltatások:4.5
Formaterv:4
Ár/érték arány:4.5