Usher Audio TD10 – TAIWANI REMEKMŰ hangfalteszt

Usher Audio TD10 – TAIWANI REMEKMŰ

Az Usher Audio elsődleges célja, hogy a lehető legnagyobb részletgazdagság mellett, neutrális hangzást nyújtson.

Ennek bizonyítéka, a korábban nálam vendégeskedett Usher Audio állványos hangsugárzó az SD-500 is, mely alaposan megismertette velem a cég, hangvisszaadásról alkotott filozófiáját, egyben bemutatta a már világklasszisként elismert, gyémántréteggel bevont dóm magassugárzó előnyeit. Tesztalanyunk, az Usher TD10 állóhangfal szintén alkalmazza ezt a különleges magassugárzót, sőt a gyártó, már a közép szekció esetében is ezt a technológiát hasznosítja. A kellő mennyiségű és gyors basszusok megszólaltatásáért pedig egy viszonylag nagy, robosztus mélysugárzó felel.

Felépítés
A TD-10 típusjelölés, egy háromutas álló reflex hangfalat takar, ami a High-End ligában versenyez. Ha mellé állunk, akkor ez a „High-End” kijelentés rögtön realizálódik, ugyanis közelebb lépve hozzá szemmel láthatóan érzékelhető, hogy a hangfalat, minden porcikájában, végletekig kifinomult kivitelezés jellemezi. Adatok alapján a 112 cm-es magassága nem tűnik nagynak, azonban ehhez 71 cm-es mélység és 37 cm-es szélesség társul és ezek a dimenziók meghatározó módon leírják a tárgyat, mely Hi-Fi rendszerünk „középpontját” képezi és amit 62,5 Kg-os súlya is igazol.

A kabinet alkotóelemei között, csak kevés párhuzamos felület fedezhető fel, ami esetleges káros belső rezonanciára adhat okot, ám az ívelt oldallapok és a hátrafelé elvékonyodó kiképzés következtében, tudhatjuk, ezek már csírájában elfojtásra kerülnek. Kiszemelhetjük bármely nagyobb felületét egy koppantásos kísérlethez, de válaszul nem sok mindent fogunk hallani. Minden jel arra utal, hogy ez a hatalmas kabinet kizárólag azt a célt szolgálja, hogy a beépített hangszórók a hangvisszaadás területén a lehetséges maximumot nyújtsák.

A magassugárzó
Az Usher sikerdarabja, a Diamond DMD dome technológián alapszik és 3,15 cm átmérőjű. A DMD technológia cégen belüli fejlesztés, aminek kapcsán egy könnyű fémkúpot amorf gyémántréteggel vonnak be mindkét oldalán. Az eredmény egy könnyű és nagyon merev membrán, ami a magasfokú részletezőképességért felel. A kabinet magashangszóró körüli lekerekítései, él letörései pedig hozzájárulnak a magas hangok irányítatlanságához.

 

A középsugárzó
A hangszóró, a nagy 12,7 cm átmérő ellenére ugyancsak Diamond DMD dome kivitelű. A technológia azonos, annyi különbséggel, hogy itt a dóm homorú oldala mutatkozik meg. Ha megkerüljük a hangfalat, a középsugárzó magasságában egy viszonylag szűk keresztmetszetű reflexnyílás látható. A specifikáció ugyan nem tér ki arra, hogy ez hova van becsatornázva, de a lejjebb, középen található reflexnyílás sokkal vastagabb, így arra enged következtetni, hogy attól leválasztott, külön légtérben fejti ki hatását. Tehát a középsugárzó valószínűleg hátulról nyitott kialakítású és egy reflexcsővel ellátott, szeparált kabinban foglal helyet. A fizikai védelemről mindkét DMD hangszóró esetében egy-egy fémrács gondoskodik.

A mélyhangszóró
Ez kivételesen nem házon belüli fejlesztés, a német Eton cég szállítja. Kiválasztásánál nyilván a pontosság és a gyorsaság volt a fő szempont, hogy jól illeszkedjen a közép és a magas hangszóró ez irányú törekvéseihez. Természetesen a hangszórónak, ehhez ugyancsak könnyű és merev membránnal kell rendelkeznie, amit egy úgynevezett méhsejt szerkezet alkalmazásával tudtak elérni. Átmérője 28 cm, kamráját a hátoldalon lévő vastagabb reflexcső szellőzteti.

 

Crossover és csatlakozók
A hangváltó 380Hz és 3.5 kHz-es pontokon harmadolja a teljes frekvenciasávot, tehát a középsugárzó már 380Hz-től átveszi a feladatot a mélyhangszórótól. Csatlakozóterminálja alkalmas a kettős kábelezésre, így ezt kihasználva, a mélyhangszórót külön erre specializált kábelről, plusz akár önálló végfokozatról is hajthatjuk.

A magas és közép hangszórókhoz is találunk a feladatra optimalizált kábeleket. Az építési minőségről, robusztusságról alkotott összképet jól tükrözi, ha megszámoljuk a csatlakozó rögzítéséhez felhasznált csavarokat. Pontosan tizennégy van belőlük! Aki szeretné egyéni ízlésére kalibrálni a hangfalat, annak további lehetősége van az előlapon lent található fémlap eltávolítása után a finomhangolás elvégzésére, különféle kitöltőanyagok felhasználásával.

Tesztkörnyezet
Az Usher TD-10 meghajtásához nagy erőtartalékokkal rendelkező végfokozatot és minőségi kábeleket használtunk a Home Movie bemutatótermében, ahol a meghallgatásra lehetőségem nyílt. A különlegesen előkészített rendszer elemei a következők voltak. Krell Vanguard High-End DAC és előerősítő, Dragon Source tápkábellel. Krell Duo 300 XD kétcsatornás végfokozat, szintén a High-End szériából, Dragon HC tápkábelről táplálva. Az elő és végfok egyaránt tisztán „A” osztályban működik és Fire XLR kábellel lettek egymáshoz kapcsolva. Kihasználva a hangfalon a kettős kábelezés lehetőségét, a közép és magas tartományra a Dragon Zero hangfalkábel, míg a mélyre a Firebird Bass kábel juttatta el a Krell végerősítő energiáját.

Meghallgatás
A DMD közép és magassugárzó együttese hihetetlen részletezettséggel jeleníti meg a hangokat; úgy tudnám ezt vizuális formába önteni, hogy képzeljünk el egy vastag kötelet, például amivel a hajókat kötik ki a kikötőkben. Ha ezt olyan távolságból nézzük, hogy az egész hajó a látóterünkben van, akkor csak egy sima kötélnek tűnik. Amint közelebb megyünk hozzá, már látjuk, hogy ez a vastag kötél, valójában több vékony kötél összecsavarásából épül fel. E részletezőképessége jól tetten érhető, például amikor a „Daft Punk – Motherboard” c. számában elérkezünk ahhoz a részhez, ahol az a sercegő-forrongó effekt hallatszik.

Az általam eddig hallott hangfalak közül az Usher TD-10 fedte fel eddig a legrészletesebben ennek az effekthalmaznak a textúráját. Térábrázolása precíz és szellős, a hangszerek jól elkülönülnek. Sok hangszer egyidejű megszólalása nem hozza zavarba; a hangszínpad képe mindvégig stabil marad. Az olyan zenéknél, ahol a felvétel egy koncertteremben készült, például „Dave Brubeck – Take Five” c. száma, a kevésbé hangsúlyos visszaverődések is hallhatóvá válnak; betekintést nyújtva ezáltal a felvételkészítés helyéül szolgáló tér akusztikájába.

Visszaverődéseket képesek ugyan kevésbé gyors hangfalak is visszaadni bizonyos mértékig, ám ott ez inkább visszhangszerűen jelenik meg, rosszabb esetben pedig összemosottá teszi a hangképet. A jobb időzítettség, a gyorsaság, az ami képes elhelyezni a térben ezeket a hangvisszaverődéseket úgy, hogy a hallgatót kiragadja a fizikai környezetből, bemutatva a rögzítés helyét. A mélysugárzó betartja az ígéretét. Igazi robbanékony, pontos, ám testes mélyeket produkál. Ha kell képes nyomban megállni, a következő impulzus hatására pedig azonnal a csúcsra törni. Ez a tulajdonsága feltárja a mély hangok részleteit, megmutatja például, hogy a lábdob pedáljának lenyomása éppen milyen hangsúlyt kapott.

A szubszonikus basszusoknál nem szabadul el, addig szól, ameddig az erősítő kívánja. Minőségi és robosztus hangfal az Usher TD-10; és amellett, hogy alkalmas bármilyen műfaj hű tolmácsolására, ott hordozza magában azt a potenciált, amivel előcsalogatja azokból a bizonyos zenékből a „teleportálás” érzetét. Nem kizárt, hogy az Usher TD10, sokakkal meg fogja kedveltetni a hangszeres zenét; sőt biztosan vannak már olyanok, akik ehhez a műfajhoz már régen keresik a nekik megfelelő hangsugárzót.

Összegzés
Az összeg, melyért cserébe Usher TD-10 tulajdonosok lehetünk, ugyan nem mondható kevésnek. Ám ha körbenézünk a piacon, ezért az árért cserébe maximum gyémánt magassugárzóval szerelt hangfalakat találunk. A középhangok gyémánt membrános hangszóróval történő megszólaltatása igazi ritkaság számba megy; ár kategóriájában pedig egyedülivé teszi ezt az Usher Audio TD-10 -t, árban pedig előnyösebb helyzetbe hozza az elkötelezett high-end minőségről álmodozó zenerajongókat.

(Varga Balázs) sztereomagazin.hu