Az Auris Audio még viszonylag fiatal márkának számít, alig nyolc éve alapította, a szerb származású Milomir Trosic.
Milomir elképzelése az audiotechnikai berendezéseiről az volt, hogy a kiváló hangminőséggel egyensúlyban kell lennie a készülékek esztétikájának; ezért a gyártásnál nagy hangsúlyt fektetnek a felhasznált anyagok minőségére, a kézműves megmunkálás precizitására. A természetes anyagok használata majd minden termékükön tetten érhető. A termékkínálatban találunk fejhallgató erősítőket, D/A konvertereket, elő és végfokozatokat, valamint integrált erősítőket. Kínálatuk minden erősítője az elektroncsövekre épít. Tesztalanyunk, a Fortino 6550 nevében lévő szám is egy elektroncső típusszámot takar.
Küllem és paraméterek
A szoba dísze; nem egy eltúlzott jelző, ha megcsodáljuk az erősítőt. Csupa természetes anyag ízléses kombinációban, letisztult formák minden dimenziójában. Bőrrel bevont előlapját vastag, diófából készült lapok fogják közre; itt található három csavarható kapcsoló, a ki-be kapcsolás, hangerő, és a bemenetválasztás vezérléséhez. A mellékelt távirányítóval ezek közül csupán a hangerő szabályozható, ilyenkor az erősítő motorosan forgatja a potmétert és ad egy plusz funkciót, a némítást. Dicséretes, hogy a távirányító fémből készült, minőségi megmunkálásával passzol az összképhez.
A csöves erősítőket érinti a mikrofónia jelensége, amikor a készüléket ért rezgések keverednek a hasznos jellel, majd kijutnak a hangszórókra. Az Auris, ezt fémtüske készüléklábakkal küszöböli ki, ami minimalizálja az erősítőt tartó polc/állvány felől érkező rezgéseket. A HiFi bútor kíméléséről a mellékelt alátétkorongok gondoskodnak. Csatlakozófelülete az előlapéhoz hasonló letisztultságot mutat.
Az erősítő a tápellátást egy szabvány IEC aljzaton keresztül kapja, hangfal csatlakozókból a bal és jobb csatorna három-három darabbal rendelkezik, melyek közül a hangfal impedanciája határozza meg, hogy melyik kettőre kell csatlakoztatni a kábelt. Forrást RCA bemeneteken lehet rákötni, stílusosan Line1-től Line3-ig vannak elnevezve és kapunk egy sztereó kimenetet is.
A 2X50 W teljesítmény leadására képes Fortino 6550 súlya 19,5 Kg, melynek java részét a kimenő-transzformátorok és a tápegység trafója teszi ki melyek a készülék tetején láthatók, henger alakú tokozásban. Előttük az elektroncsövek állnak. Az „AB” osztályban működő végfokozatba csatornánként két darab 6550-es típusú csövet építettek, melyek Push-Pull konfigurációba rendezve látják el feladatukat. Az előfok tisztán „A” osztályú, csatornánként ugyancsak két darab csővel, típusuk ECC82 melyek legelöl, közvetlenül a védőrács mögött láthatók.
Tesztkörnyezet
A Forráseszköz szerepét a csúcskategóriás Krell Vanguard High-End DAC töltötte be, mely nagyfelbontású digitális zenét dolgozott fel és továbbította a bizonyításpontosabban a tesztelés , előtt álló Auris Audio Fortino 6550 integrált erősítőre. Hangfalból a gyémánt közép és magassugárzóval szerelt, kiemelkedő részletezőképességű Usher Audio TD-10 teljesített szolgálatot.
Meghallgatás
Életünkben a legtöbb dolgot összehasonlítások alapján tudjuk értékelni, rangsorolni. Nincs ez másként egy adott rendszer hanghűségével kapcsolatban sem. Manapság a legtöbben valamilyen félvezetős technikán alapuló erősítőt hallgatnak, melyre főleg napjainkban, egyre jellemzőbb a kíméletlenül precíz, végletekig részletező megszólalás, valamint a széles és lineáris frekvenciaátvitel; no persze nem a belépő szintű masinák körében. A Fortino 6550 hangjának ízlelgetéséhez, szolgáljon tehát támpontul, hogy magam is nagy teljesítményű tranzisztoros erősítőn hallgatom kedvenc zenéimet a mindennapokban.
Az erősítő nevében is feltüntetett 6550 típusú végerősítőcső a HiFi világán kívül megtalálható több gitárerősítőben is. Így aztán mivel ez az erősítő ennyire közel áll az elektromos gitárok hangjának erősítőséhez, stílszerűen egy Alabama Shakes felvétellel kezdtem; a Sound & Color című számban a hosszan rezgő basszusgitárhúrok kifejezetten energikus hatást keltettek. A dobjáték pedig robbanékonyságával, artikuláltságával, versenyre hívhatja akár a magasabb damping faktorral rendelkező tranzisztoros erősítőket is.
Tesztek során, szinte minden rendszeren meghallgatom Vangelis, Echoes című számát. Ez a zene nagyon sok hangeffektet jelenít meg és próbára teszi a legmélyebb, és a legmagasabb hangokkal is a rendszert. Komoly készülékek meg is mutatják e zene gazdag hangzását, de az együtt megszólaló hangszerek közötti egyensúly érzékeltetése már nehezebb feladat.
Az Auris igazán meggyőzően reprodukálta ezt az összetett felvételt; a hangfalak közti tér teljes szélességében eloszló hangszerek remek fókuszt kaptak, a fémes hangok meglepő felbontással jelentek meg. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a sztereó panorámán, a jobb és bal hangfal között vándorló triangulum játéka végig kísérte az egész számot, és egyszer sem nyomta el a többi hangszer.
Dave Brubeck – Three To Get Ready számában ugyancsak teljes volt az egyensúly, a részletek maradéktalanul kiteljesedtek, a trombita pedig olyan selymes, természetes oldalát mutatta, amit elektroncsövek nélkül talán képtelenség lenne kihozni a felvételből. Csúcskategóriás jellem, hogy képes volt reprodukálni a koncertterem akusztikáját, ahol a rögzítés történt. A nagybőgő térbeli elhelyezkedése jó fókuszt kapott, részletessége, energiája, megmutatta amit a felvétel tartogat.
Érdekesség, hogy ezen az albumon, amin a Three To Get Ready, és a Take Five is megtalálható, több számot kísér egy alacsonyfrekvenciás jel, amit hallani ugyan már nem lehet, de a hangszórómembránokra gyakorolt hatása szemmel nagyon is látható. Az Auris körülbelül 40%-os hangerőn, játszi könnyedséggel lebegtette az Usher TD-10 óriási mély hangszóróit, ezzel a valahol 10 Hz alatti jellel.
Énekhang szempontjából sem találtam fogást az erősítőn; Taylor Swift – Peace című számában nagy hangsúlyt kap a dallamos ének, melyet főleg kezdetben csak néhány effekt és egy elektromos gitár hangja kísér. Talán ilyen lehet Taylor hangja élőben. Annyira természetes, technikától elrugaszkodott hangzást nyújtott az Auris, hogy ha függöny mögött lenne az énekesnő és a hangfalpár, nem biztos, hogy kitalálná bárki, mikor hallja az élő hangot, vagy azt ami a felvételről szól.
Ajánlás
Az Auris Audio Fortino 6550 remek példa arra, hogy a modern tervezés és a kiváló minőségű alkatrészek kombinációja miként állít egy abszolút versenyképes csöves erősítőt a piacon lévő, legkomolyabb félvezetős versenytársak ellen. Ha kell robbanékony, részletezőképessége nem vitatható, a hangszínpad széles és fókuszált. Ezen felül pedig megkapjuk azt az utánozhatatlan karaktert, amire elektroncső nélkül más erősítő nem képes.
Az Auris Audio Fortino nem igényel érzékeny hangfalakat, 2 X 50 W teljesítményével tisztességesen meghajtja a közepes érzékenységűeket is, akár nagyobb szobákba is elegendő energiát biztosítva a teljes hallható spektrumban. Az építési minősége és klasszikus dizájnja pedig még rátesz egy lapáttal az összképre, hogy egy igazi értékálló és rendkívül jó tulajdonságokkal rendelkező erősítőt birtokolhasson leendő tulajdonosa.
Forrás: (Varga Balázs) sztereomagazin.hu
Tovább a termékhez…….
Hozzászólás
You must be logged in to post a comment.