EMOTIVA BasX PT-100/A-300 – 1000 € audiofil hangzás

Manapság a nagy tömegeket megcélzó termékek főként a dizájnra koncentrálnak, a gyártók az árversenyt figyelembe véve igyekeznek alacsonyan tartani a költségeket. Lehetséges audiofil hangélményt kínálni ezer euróért? Ezt igyekeztünk kideríteni, miközben az Emotiva párosát gyötörtük…

Logikus, hogy ilyen törekvések következtében a tervezők olcsó technikai megoldásokat alkalmaznak, így a (hang)minőség gyakran háttérbe szorul. Létezik viszont a gyártóknak egy másik tábora, akik a minőség elkötelezettjei. Ők azon felül, hogy kifogástalan dizájnt és anyaghasználatot reprezentálnak, csúcsminőségű alkatrészeket építenek be készülékeikbe, de az is elmondható, hogy a lakosság kis százalékának építenek készülékeket, mert áraikkal a luxuscikk kategóriájába emelik a terméket. A művészek műveiket viszont az egész emberiségnek írják, nem egy szűkebb rétegnek. Mit tehet hát az a megszállott zenerajongó, aki nem engedheti meg magának, hogy anyagi forrásait egy célra fordítsa, a magas minőségű hang visszaadásra? Az EMOTIVA, az Ő igényeiket igyekszik kielégíteni. Az amerikai székhelyű gyártó küldetése, hogy mindenki otthonába elvigye a minőségi, már-már audiofil hangzást, akinek erre igénye van

Első benyomások

A készülékpáros mindegyike dupla kartondobozban csomagolva érkezik, biztosak lehetünk benne, hogy sértetlenül kerül hozzánk a tartalom a legvadabb futár kezei közül is, ha esetleg nem személyesen vásároljuk. A dobozból nem nylon zacskóba, hanem egy EMOTIVA feliratú szövetbe bújtatva kerülnek elő a készülékek. Ezek a takarószövetek nagyon hasznosak lehetnek, a környezet mindenféle veszélyeitől bizonyos fokú védelmet nyújthatnak a komponenseknek, amikor éppen nincsenek használatban. Kézbe véve, megforgatva, azonnal látszik, hogy ez nem műanyag. A készülékház acélból készült, előlapja bizalomgerjesztően vastag alumínium. Semmi túlzás, itt minden az, aminek látszik.

BasX PT-100 előerősítő

Három darab analóg aranyozott RCA bemenete közül az egyik lemezjátszó bekötésére alkalmas. Egy kapcsolóval kiválaszthatjuk, hogy MM vagy MC típusút kívánunk rákötni. Két pár analóg, szintén RCA típusú kimenet következik, az egyik aktív mélynyomók bekötését teszi lehetővé, a másik pár pedig a végerősítőnek szolgáltat jelet. Balról jobbra tovább haladva a beépített FM rádió antennája, majd a három darab digitális bemenet és egy AptX szabványú bluetooth vevőegység fogadására alkalmas USB-A csatlakozóaljzat található. A digitális bemenetek között koaxiális, optikai, és USB-B aljzatokat találunk, az első kettő 24bit/192Khz, az USB pedig maximum 24bit/96Khz mintavételezésű jelek fogadására képes. A számítógép automatikusan felismeri, nem kell meghajtóprogramokkal bajlódunk.

A csatlakozók sorát, a trigger kimenet zárja, amivel az EMOTIVA végfokok ki-be kapcsolását bízhatjuk a PT-100-ra. Az áramot „borotvacsatlakozó” aljzaton keresztül kapja, ami nem ad tág teret a kábeles tuningnak. Fölötte az áramtalanításra szolgáló billenőkapcsoló kapott helyet. Az előlapon amolyan high-end-es egyszerűség uralkodik, ahol fejhallgató kimenet, bemenetválasztó gombpáros, ki-be kapcsoló gomb és a hangerőszabályzó található, melynek szerepe van a menüben való navigáláskor és értékváltoztatáskor is.

Az alfanumerikus kijelző fényereje több lépésben állítható, a hangerőszabályzót körülvevő fénygyűrűvel együtt. Készenléti állapotban, a bekapcsológombot piros fénygyűrű teszi jól láthatóvá. A menüben lehetőségünk van hangszín szabályozásra, balansz állításra. A balansz funkció megvalósítása egy kicsit viccesre sikerült, ahogy halkul az egyik oldal, úgy hangosodik a másik. Egyik oldal teljes némítása esetén a másik kétszer olyan hangos, mint amikor középen áll a balansz. A tartozék távirányító teljes körű vezérlési lehetőséget biztosít az előfokhoz, bár fontos, hogy például a menüből előhívható beállítások elvégzéséhez a kijelzőn megjelenő információkat kell követnünk; a távirányítón nincs túl sok dedikált funkciógomb.

BasX A-300 végerősítő

Folytatódik az izgalmak sora. A 11,4 kg súlyú készülék szintén acél házban, vastag alumínium előlappal, műanyagmentesen alkot egységes dizájnt az előfokkal. A tetején, a hűtőrácson keresztül bepillantva, felsejlik egy óriási toroid trafó, egy jókora hűtőborda, amin tranzisztorok hada sorakozik. A hűtés nincs a véletlenre bízva, a bordával szemben két darab ventilátor várja a hőmérséklet emelkedését. A fő elektronikai komponensek tetszetősen, szeparáltan helyezkednek el a készülékházban. Az előfokból érkező jeleket aranyozott RCA csatlakozók fogadják, melyeket oldalanként szeparálva, a hangfalcsatlakozókkal egyvonalban helyeztek el.

Hangfal kábeleinket banándugóval vagy egyszerűen a csupasz kábelvéget beszorítva illeszthetjük. Tápcsatlakozó aljzata IEC C14 típusú, a vele kompatibilis kábelkínálatból kedvünkre választhatunk minőségi darabokat. Teljes áramtalanításra a tápcsatlakozó fölötti billenőkapcsoló használható. Triggeraljzaton keresztül összeköthető az előfokkal, így annak bekapcsolásakor a végfok is életre kel. Az előlapon a bekapcsológombon kívül, melynek fénygyűrűje készenlétben piros, bekapcsolva kék, csupán két darab kék színű visszajelző led található, csatornánként egy. De a hátlapon levő kapcsolóval ennek fénye kikapcsolható.

Hangminőség

Bekapcsoláskor markáns reléhangok hagyják el a készülékházakat, a bekapcsológombok körüli fények kékre váltanak. Minden készen áll. A foobar2000 zenelejátszó programban, a CD-lemezekét meghaladó mintavételezési frekvenciájú zeneszámokat is beválogattam a lejátszási listába. Ezek közül egyik kedvenc darabomat, „The Dave Brubeck Quartet – Take Five” c. számát tolmácsolva kiemelkedő térélményben volt részem. Elmondható, hogy sok erősítőhöz képest nagyobb térben jeleníti meg a hangszínpadot. A részletek és még az egészen apró szösszenetek is határozottan kiveszik részüket a hangzásból. A közép és magas frekvenciákon megbúvó részletek előcsalogatására, kicsit mintha rá is játszana. Ez a kiemelés a zenék többségének jól is áll, főleg, ha a hangfalunk nem domborít ezen a téren. De például az SVS Prime Pinnacle, hasonló módszerrel próbál a kanapéra szögezni, így hát ezen a mindkét fél által megfűszerezett frekvenciatartományon, bizonyos hangok már zavaróan harsánnyá válnak.

Annak ellenére, hogy mindkettő kellemes hangot ad, amennyiben mással állítjuk párba őket. Egy másik hangfallal, a Bowers&Wilkins 606-os modellel összekötve más a helyzet. Ezzel párosítva, a hangzásnak előnyére válik az EMOTIVA előadásmódja. George Ezra énekhangja nem akarja elnyomni a hangszereket, a Dave Brubek Quartet számokban sincs harsány trombitaszó, de a részletek kiemelésére törekvő elektronika mégis eléri a célját, nem marad részlet rejtve a zenékben. A mélytartományt illetően, a 30-40 négyzetméteres lakótereket is betöltve; bőséges tartalékokkal hajtja meg akár az óriási SVS hangfal oldalanként 3 darab mélysugárzóját, jól kontrollált, megfogott mélyhangokat gerjesztve. De a kis kétutas B&W-ből is káprázatos alsó frekvenciákat képes előcsalogatni. Igazából minden műfaj szépen szólal meg az EMOTIVA előadásában, mindkét teszthangfalon igazán részletező, levegős hangot kaptam. Fontos azonban, hogy karakteréhez illő hangfalat válasszunk mellé. Az EMOTIVA hangfalakat is készít. Bár nem volt lehetőségem ilyen sajátmárkás hangfalon is meghallgatni az erősítő képességeit, de a cég által elképzelt hangzásvilág, így teljesedhet ki igazán.

Ajánlás

Ezek a készülékek olyanok, mint egy képzeletbeli menza, ahol mesterszakácsok kiváló alapanyagok felhasználásával főznek. Nincsenek luxuskörülmények, senki nem ugrál körbe minket, a tálalás egyszerű, de rend és tisztaság van. Az ételek pedig hasonlóan finomak, mint egy drága étteremben. Ahogy jót enni mindenki szeret, az emberek többsége ugyancsak vágyik a jó hangélményre, amit az EMOTIVA kedvező áron audiofil minőségben tesz elérhetővé.

Forrás: sztereomagazin.hu (Varga Balázs)