A Focal, korábban JMlab termékeivel mindig is szívesen foglalkoztunk. Jellemző rájuk ugyanis, hogy valahogyan nem tudnak hibázni. Nem feltétlenül olcsók a termékeik, de a kategóriájukban nagyon magasra emelik a mércét. Nézzük most meg, hogy a vadonatúj Chora sorozat legnagyobb állódoboza hogyan szerepelt nálunk!
A JMlab belépő szintű sorozata Chorus néven látta meg a napvilágot úgy húsz éve, eggyel fölötte helyezkedett el a Cobalt család, amit jó néhány sikeres év után valamiért beolvasztottak a Chorusok közé. Megkülönböztethetőségüket az eltérő típusszámok – 700 és 800 – tették lehetővé. Nemrég a magasabb osztályú Chorusok szerepét átvette a Chora, ezek közül már megismerkedtünk a 806-tal, amit határozottan megkedveltünk, ezért nagy reményekkel fogtunk hozzá a munkához.
Az első jó pont az árcédulára tekintve jár a most bemutatásra kerülő Chora 826-nak, mert ugyan majdnem eléri a bűvös félmilliós határt, egy ilyen termetű és minőségű hangfalért kérhetnének többet is, tehát minőségben a Cobalt, árban viszont inkább a Chorus irányába hajlik. A doboz termetes, hiszen bő egy méter magas, darabonkénti súlya pedig 24 kg, mégis megmaradt kecsesnek, ami a részletes, aprólékos formatervnek köszönhető. Három színben rendelhető, fekete, világos, valamint sötét fa, ezek viszont csak a matt oldallapokra vonatkoznak, a magas fényű frontoldalak eltérnek. A fekete esetében nem jelentősen, míg a sötétnél kékes lett az előlap, a világosnál pedig még világosabb.
A Focal gyárában új szelek fújnak, de szerencsére a régiből is maradt még bőven. Gondolunk itt elsősorban arra, hogy legerősebb védjegyük mindig a precizitás és a hatalmas tér volt, amiből nem akarnak engedni, viszont a 165 mm-es középsugárzó alá kettő ugyanilyen méretű mélyhangszórót pakoltak, a specifikációban pedig 48 Hz-es alsó érték szerepel.
A Slatefiber elnevezésű membránok kékes, palaszínben pompáznak, amit szövésmentes, újrahasznosított szénszál és a hőre lágyuló polimer kombinációjával értek el. Ezek rendkívül könnyűek, csillapításuk azonban nagyobb lett az elődökénél, továbbá a merevség is nőtt, így természetesebb reprodukciót eredményeznek.
Föléjük egy 25 mm-es inverz dóm magassugárzó került, ami alumínium és magnézium keveréke. Elé fixen rögzített rácsot helyeztek, ami a külső sérülésektől megvédi, azonban a hangok terjedésében nem gátolja. A mélyközép szekciót egy darab sűrűszövésű textil fedi, aminek keretét mágnesek rögzítik. Az előlap többi része szabadon marad, ami újabb plusz pont, mert amellett, hogy tetszetős, az alsó részben elhelyezett, lekerekített peremű reflexnyílásnak is szabad utat enged.
Maga a doboztest kissé dől hátrafelé, ami az elöl szélesebb és magasabb keskenyedő talpaknak köszönhető, ezzel a stabilitást és a rezonanciák elnyelését is megoldották. A hátul elhelyezett szimpla csatlakozó egység hétköznapi, de igényes darab, természetesen elsősorban banándugókra várnak. Külső jegyek terén tehát minden adott a minőség és stílus területén, lássuk azonban a lényeget, a hangot!
A Focal Chora 826 érzékenysége 91 dB, ami azt jelenti, hogy tulajdonképpen bármivel meghajthatjuk, azonban két dolgot már a szeánszunk elején leszögeztünk. Ez a hangfal igényli a nagy teljesítményt és a teret. 20 nm alatti szobában és 20 wattos erősítővel is szépen fog ugyan muzsikálni, de ilyen adottságokkal megáldott zeneszeretők válasszák a 806-ot, oda ugyanis azt tervezték.
A 826 egy termetes hangsugárzó, és nem szereti, ha nagyon beszorítják a négy fal közé. Egymástól két méterre nem érezte jól magát, ahogyan hozzánk közel sem, a hangerőt pedig hiába emeltük, nem jött létre a varázslat. Szépen szólt ugyan, de éreztük, hogy ez korántsem a tudásának a legjava. Jött tehát a tologatás, pontosabban az emelgetés, mert a talpak miatt csak az a megoldás működött. Három méterre növeltük az egymás közötti távolságot, mi jóval hátrébb húzódtunk, a hangerőt pedig elkezdtük növelni.
A Genesis Tresspassának örök klasszikusa a The Knife máris mellbevágott, kicsit le is rökönyödtünk az ős progresszív rock dinamikáján. Dús és feszes volt a hangzás, a tisztaság egyértelmű, a zúzósabb részeknél pedig a fejünk meg-meg biccent. Igen, ez már jóval biztatóbb kezdésnek bizonyult. Maradtunk a stílusnál az ELP koncertje által, ahol még tovább kellett növelnünk a hangot, hogy a fanfárok meg a Hammond orgona erőre kapjanak, és ezek után már csak a felvétel keverésébe köthettünk volna bele, hiszen minden más rendben volt. Időben nem sokat léptünk előre a Toto – Hydra albumával, azonban a Chora 826 egy újabb védjegyével találkozhattunk. Az album Blu-Spec kiadása, hiába DSD remaster, sokszor karcosnak bizonyul. Kicsit éles, talán túl steril, és korántsem analógos sok hangsugárzónál, itt viszont ezek a negatívumok tulajdonképpen eltűntek. Maradt viszont a tisztaság, a pontosság és a dinamika, amik ezen korongok pozitívumai, és még a digitális íz is eltűnt. Nem tudjuk, hogy ez minek köszönhető, vagy hogyan csinálta a Chora, de bizony nagyon örültünk neki, mert igazán szeretjük az albumot.
George Michael Songs from… lemezét gyakran használjuk, nagyon profi és hangulatos jazz van rajta, régi sztenderdek, kicsit frissebb előadásban. Itt teljesült igazán a Focal álma. Eddig sem panaszkodott, idomult mindenhez, de ennél a zenénél érkezett haza. Dús középtartomány, nagyon finom, simogató cintányér és ének, kerek és erős mélyhangok jöttek elő a dobozból, és a doboz megnevezés tényleg jelképessé vált. Nem, ez nem állványos darab, ne lesz azok fizikumához mérten hatalmas tér, de a hangok mindent betöltöttek, és teljes értékben. Vettük a bátorságot ezt követően, és betettük a lejátszónkba Elton John egyik dalának a remixét, ami szintén remaster, de mivel nyolcvanas években rögzítették, adódnak hiányosságok. A basszus viszont rajta van a felvételen, a Chora 826 pedig olyan lendülettel tálalta, hogy hirtelen azt hittük, egy külön mélynyomó szólalt meg pluszban. Nem. A már említett 48 Hz igencsak szerénykedő adat, sokkal több basszust hallottunk, mint amennyit ennek ismeretében vártuk. Az viszont nem kenődött szét, pontos, határozott maradt, köszönhető az egyedi hangszóróknak, és a már szintén említett elülső reflexportnak. Ezek után a nagyzenekar hiteles és kézzel tapintható előadása már nem volt meglepő, egyszerűen csak belesüppedtünk a fotelbe és hallgattuk. Megmaradt a Focalra jellemző precizitás és részletesség, azonban itt már az egységen volt a hangsúly, és valljuk be, ez így sokkal természetesebb is.
A Focal Chora család legnagyobb állódoboza, a Chora 826 egy olyan konstrukció, ami termetéhez illően szereti a nagy teret, levegőt, energiát és hangerőt. Kisebb szobákba és alacsonyabb teljesítményű erősítőhöz válasszunk mást, például az állványos Chora 806-ot, oda az passzol. A Chora 826 egy egyéni megjelenésű, pompásan kivitelezett hangdoboz, ami a cég ismert stílusjegyei, mint pontosság és tisztaság mellett hatalmas dinamikát és basszust nyújt, ha az rajta van a felvételen. Amennyiben szeretjük ezt a tulajdonképpen mindenes hangot, akkor mindenképpen érdemes beruházni rá, főleg annak tudatában, hogy a sorozat megújítására könnyen meglehet, hogy újabb tíz évet kell majd várnunk. Ha valami egyszer jól sikerül, ahhoz addig minek is hozzányúlni?
Műszaki adatok
Kivitel: | háromutas, 4 hangszórós, basszreflex |
Hangszórók: | 2 db 165 mm-es Slatefiber mélysugárzó, 165 mm-es Slatefiber középsugárzó, 25 mm-es alumínium/magnézium magassugárzó |
Érzékenység: | 91 dB (2,83 V/1 m) |
Frekvencia-átvitel: | 48 Hz-28 kHz (±3 dB) |
Keresztváltási frekvenciák: | 270 Hz, 2700 Hz |
Névleges impedancia: | 8 Ohm |
Minimális impedancia: | 2,9 Ohm |
Ajánlott erősítő teljesítmény: | 40-250 W |
Méretek: | 303 x 1053 x 388 mm |
Tömeg: | 24 kg |
Ár: | 479 990 Ft/pár |
Mérleg
+A termetéhez illő nagy hang
+Stílusos megjelenés, profi kivitelezés
+Precíz, részletes hangkép, hatalmas basszussal
-Alacsonyabb hangerőn és kis teljesítményű erősítővel nem hozza a formáját
Szubjektív vélemény
Hangminőség: | 4.5 |
Kivitel: | 4.5 |
Formaterv: | 4.5 |
Ár/érték arány: | 4.5 |
Forrás: AV-Online.hu
Üzletünkben meghallgatható, előre egyeztettet időpontban!
Tovább a termékhez…………
Hozzászólás
You must be logged in to post a comment.