Néhány évvel ezelőtt még úgy kezeltük az Emotiva-t, mint egy kedvező árú termékeket Kínában gyártató amerikai hifis céget, akik lelkesen igyekeznek részt venni a házimozi és sztereó piac kíméletlen konkurencia harcában. Csapatunk 2015 óta kiemelt figyelemmel fürkészi az Emotiva termékcsaládjainak fejlődését, ugyanis az első tesztek óta, kis túlzással a rajongói lettünk. Természetesen sok márka elcsábította már a szívünket, de ebben az árfekvésben nagyon nehéz méltó ellenfélre lelni, állítjuk mindezt úgy, hogy eddig csupán a gyártó alapmodelljeit tesztelhettük élesben, így nagyon kíváncsiak voltunk a felsőbb osztály szereplőinek képességeire.
Egybe vagy külön?
Mióta világ a világ (legalábbis a hifi világa) folyamatos kérdés, hogy egy integrált erősítő, vagy egy elő/végfok páros prezentálja az aktuális hallgatónak az éppen legmegfelelőbb hangzást. Mindkét verziónál sorolhatnánk a pro és kontra véleményeket, és amíg nem a több tízmilliós high end rendszerekben gondolkodunk, bizonyára mindkét tábornak lesznek erősebb és gyengébb modelljei. A mi szempontunk mindig is az volt, hogy az analóg és digitális jelekkel is megbirkózó (beépített DAC stb.) jó minőségű integrált csodák is tudnak elképesztő hangzást produkálni, és nem kell aggódni a többféle összekötő, vagy tápkábel okozta jelveszteséggel, karakterkülönbséggel vagy éppen mindezek árával. Ezzel szemben egy csomó, a hangra káros hatással járó egység van bepréselve egyetlen házba, melyek még a megfelelő árnyékolások és elcsatolások mellett is belezavarhatnak a kapott hangba. Ez szinte minden esetben a gyártó által felhasznált anyagok és alkatrészek minőségétől, illetve a gyártástechnológiától függően változhat, de tény és való, hogy az igazán komoly rendszerek mind külön-külön egységekből állnak, melyek igény (és pénztárca) szerint fejleszthetőek.
Az Emotiva kínálatából volt már szerencsénk olcsóbb sztereó, illetve házimozi elő/végfokot is tesztelnünk, melyek pénztárcabarát áruk mellett rendkívül jó hangzással leptek meg minket, így előre is bizalmat szavaztunk e jóval magasabb szintet képviselő párosnak. A teljesen analóg rendszer előerősítője, az XSP-1, már nem számít újdonságnak, és több ízben hallottuk már a Home Movie bemutatótermében, vagy épp valamelyik kiállításon, csak persze más felállásban, mint a mostani, de néhány szót mindenképp megemlítünk róla.
Emotiva XSP-1 előerősítő
Az első meglepetés akkor éri az embert, amikor erről a masszív megépítésű, gombokkal és csatlakozókkal teletűzdelt, nagyon határozott megjelenéssel rendelkező készülékről kiderül, hogy egy 500 000 forint alatti árcetlivel rendelkezik (459 900 Ft egész pontosan).
Az Emotivától már megszokott indusztriális stílusjegyek ugyanúgy fellelhetőek rajta, mint a korábbi tesztalanyainknál, ám itt egy jóval vaskosabb házba tuszkolták bele tudásuk javát, amire ékes példa a 13 kg feletti tömeg is, ami nem sűrűn fordul elő az ilyen értékű előerősítőknél.
Előlapján bőséggel akad lehetőség a rugalmas kezeléshez, illetve különböző rendszerbe való integráláshoz. Megtaláltunk itt házimozi „Bypass”-t illetve Processor Loop-ot, alatta a magas- és mély frekvencia vágást (± 3 dB), és egy bosszantóan kicsi fejhallgató Jack kimenetet (3,5 mm-es). Az előlap közepén helyezkedik el a messziről is tökéletesen olvasható kijelző, az analóg forrásválasztó, tőle jobbra pedig egy némító gomb, valamint egy jól megtermett hangerő szabályzó. A készenléti üzem kapcsolója is itt kapott helyet, mely üzemen kívül narancs, használat közben pedig a többi gomb és kijelzővel harmonizáló kék fényben pompázik.
A funkcionalitás jegyében az XSP-1 jóindulattal sem nevezhető minimalista stílusúnak, amire a hátlapon található csatlakozó kavalkád durván rá is erősít. Első blikkre egy avatatlan szemnek olyan mintha HDMI nélküli házimozi processzor lenne, de természetesen továbbra is egy sztereó előerősítőről beszélünk. Az XSP-1 hátulján lehetőségünk nyílik öt analóg forrást csatlakoztatni, melyből kettő teljesen (valósan) szimmetrikus XLR, és egy nagyon jó minőségű phono fokozat. Ritkaságszámba megy ebben a kategóriában, hogy mozgó tekercses és mozgó mágneses hangszedőt is kezel, sőt, az impedanciát is manuálisan állíthatjuk.
Házimozi rendszerünk integrálásához használatos bemenetek is rendelkezésre állnak, vonalszintű kimenetnél pedig szintén választhatunk teljes sávszélesség, valamint mély- és magas frekvencia vágás között 50-250 Hz-ig. Ugyanitt lehetőségünk van akár kettő mélysugárzó beiktatására is sztereóban, vagy egy csatornán is.
A burkolat alá nézve sem okozott csalódást az XSP-1, cseppet sem tűnik túlzónak a Differential Reference elnevezés. A több mint 30 éves múlttal rendelkező amerikai székhelyű Jade Design nagyon igényes munkát végzett az áramkörök tervezésekor és kivitelezésekor. A front- és hátoldalon lévő ki- és bemeneti áramkörök, valamint a tápellátás jól el vannak választva egymástól, illetve egymás káros interferenciáitól. A felhasznált anyagok és alkatrészek egytől egyig minőségi darabok, az összeszerelés szintén komoly szaktudást enged feltételezni, ezért a szintén Amerikában készülő végfok, láthatóan nagyon jó “anyagból” dolgozhat majd.
Emotiva XPA-DR3 végfok
Ahogy az előbb is említettük, igen az Emotiva ezen két készüléke, az eddig tesztelt olcsóbb modellekkel ellentétben, Amerikában készül, melyet több helyen is feltűntettek, valamint certifikációval támasztanak alá. Ez sok felhasználót megnyugtat, bár eddigi tapasztalataink alapján a távol-keleti gyártás sem okozott csalódást, inkább csak barátságosabb árcetlit eredményezett. Az XPA-DR3 végerősítő tisztességes méretekkel rendelkezik (432x203x483 mm), bár közel 20 kg-os súlya nem számít kiemelkedőnek a végerősítők táborában. Tekintettel azonban kapcsoló üzemű (SMPS) kialakítására, e téren sincs miért szégyenkeznie, mert nem hatalmas toroid transzformátorok adják a tömeg javát. Az Emotiva DR (Differential Reference) sorozata jelenleg három tagból áll, egy-, kettő- és háromcsatornás felépítéssel. Ezzel lehetőséget nyújtanak a legmagasabb szintű házimozi felállás kialakítására, amelyben mindegyik csatornát egy XPA-DR1 monoblokk táplálja wattokkal. Akik kevesebb készülékkel – és költségből – akarják megvalósítani a csúcsminőségű mozihangzást, azok többféle variációt állíthatnak össze néhány DR2-ből és DR-3-ból, amiket most nem sorolunk fel.
Tesztalanyunk a szemünkben egy megvalósult álom. Régóta áhítoztunk egy olyan erősítőre, amely alapvetően igényes sztereó zenehallgatásra való, de végre kiegészíthetjük egy centersugárzóval, ha mozizni szeretnénk. Való igaz, hogy egy igazán jól felépített sztereó rendszer térleképzése csodákra képes, ha mozira használjuk, de napjaink sokcsatornás filmjeiből valahogy mégiscsak hiányzik az a jellegzetes “centeres” hang onnan középről. Akinek nincs Atmos, vagy háttérsugárzó fétise, annak óriási lépés lehet az Emotiva ezen felállása, melyben három csatorna és akár két mélysugárzó is szolgálatba állítható, de mellette mégis egy ízig-vérig audiofil (akár hívhatjuk high end-nek is) sztereó rendszerről beszélünk.
Külsejét tekintve jellegzetesen “végfokos”, azaz egy készenléti kapcsolón és három státusz LED-en kívül más nem bámul ránk zenehallgatás közben. A hátlapon az összesen hét modul helyből a DR3 hatot foglal el, mert a teljesen szimmetrikus, nagyteljesítményű erősítő modulok ebben az esetben dupla helyet foglalnak el. Ezek a modulok tartalmazzák az RCA és a szimetrikus XLR bemeneteket, az azok közti választó kapcsolót, valamint a jól megtermett, aranyozott hangsugárzó kábel csatlakozókat is. A hátoldal bal sávjában kapott helyet a tápkábel aljzat, a trigger csatlakozók, a státusz LED-ek kapcsolója és egy “reset” gomb. Ennél többre itt nincs is szükség, elvégre az ínyencségek a motortérben lapulnak.
Az itt megbúvó erősítő modulok kimeneti fázisai A/B osztályúak és az Emotiva saját “soft-switch” H osztályú topológiájával érnek el jobb energiafelhasználást, ám magasabb teljesítményen átkapcsolnak, és ilyenkor 450 W RMS teljesítmény áll rendelkezésre 8 ohmon (600 W/4 Ohm) alacsonyabb, mint 0,1 %-os THD mellett. Ez igen szép adat, ahogy a folyamatos 3 kW-os teljesítmény is melyet a kapcsolóáramú tápegység biztosít. Természetesen a sok-sok nyers adat még csak jól hangzó betűk és számok, de korábbi tesztjeink pozitív tapasztalatából fakadóan, sokkal inkább voltunk kíváncsiak az Emotiva párosának zenei képességeire.
A teszthez a legújabb Maratnz ND8006 CD/hálózati lejátszót választottuk forrásnak, Inakustik Referenz kábelezést, valamint Triangle és Chario hangfalakat állítottunk az amerikai erőmű mellé.
Meghallgatás
Érdekes nyugalom járta át lelkünket a teszt megkezdésekor, hiszen rég lehettünk ennyire biztosak abban, hogy sem a 30 négyzetméteres szoba, sem a hangfal mérete nem lesz kihívás ennek a párosnak, bár ahogy azt autóknál is mondani szokták, a teljesítmény nem minden. Az első 15-20 percben csak hagytuk halkan zenélgetni az Emotivákat, hogy szép lassan melegedjenek át az áramkörök, bár már itt is hallható volt a bődületes teljesítmény, majd jött a megszokott szeánsz. Kézbe fogtuk a kivételesen jó minőségű, szinte már túl nehéznek mondható, szálcsiszolt alumínium távvezérlőt, és belekezdtünk. Hogy is lehetne ezt megfogalmazni a legvelősebben? Amikor 100-200 ezer forint közötti erősítőket teszteltünk ettől a gyártótól, minden esetben nagyon tetszett azok hangzása. Ez az elő/végfok páros valamivel túllép az egymillió forintos határon, (779 900 Ft a végerősítő) azaz közel 10x magasabb értékről beszélünk. Akkor 10-szer jobb a hangja is? Természetesen nem ilyen egyszerű, bár a példa akár még helytálló is lehet. Az XPA-DR3 és az XSP-1 elképesztően jól szól! Az első fázisban Triangle álló hangfalpárosunk membránjait táncoltatta meg játszi könnyedséggel az amcsi izomgép, tehát e készülékek jelenlétében már nem kardinális kérdés a hangsugárzó impedanciája, mert bőven van tartalék az értékben is hozzá passzoló hangsugárzók meghajtásához. Szokás szerint hangszeres muzsikákat részesítettünk előnyben a teszt első részében, ahol nem csak a hatalmas teljesítmény érződött, hanem az ebből adódó messzemenő magabiztosság, fegyelem, és minden részletre kiterjedő kontroll. Az összes ütem, dobütés, gitárpendülés vagy akár egy fúvós hangszer hangja is mind-mind rendkívüli valóságérzettel szólalt meg, olyan nyers erővel és dinamikával, amit nagyon ritkán kapunk meg ennyi pénzért. 450 W nem tud tévedni, de itt az erő vasmarokkal volt kordában tartva, és mint egy jól idomított vadállat, minden energiát csak a mi szórakoztatásunkra összpontosított. A Triangle titán dóm magassugárzója ugyan kristálytiszta, csengő magas frekvenciákkal kényeztetett, ám aki a könnyedebb légiesebb magas hangok szerelmese, annak talán enyhén túlzó is lehet hosszabb távon. A jellegzetes papírmembrános középtónusok határozottan irányították az előadást, minden megbújt részletet előhozva teszt CD-nk bitjeiből. Az alacsonyabb jelszinten is magabiztos basszusok némi hangerő növelésre a gyomrunkig hatoltak, de soha nem váltak keménnyé, vagy mosottá, bár egy ekkora testű hangsugárzóból mondhatni könnyebb ilyen mélytartományt varázsolni. Több különböző stílusú album meghallgatását követően két változtatást is alkalmaztunk a rendszerben. Első lépésben beiktattuk az elő- és végfok közé az Inakustik referencia XLR összekötő kábelét. Ez a csere azonnal hallható javulást hozott az amúgy is lenyűgöző hangzásba, de talán az igazi meglepetés akkor ért bennünket, amikor a Chario hangfalak kerültek sorra.
A Triangle analitikusabb koherensebb hangzása kétség kívül varázslatos volt, de valahogy a Chario olaszos, melegebb légies karaktere mégis közelebb állt a szívünkhöz. A selyem dóm magassugárzó jóval finomabban tolmácsolta a magas frekvenciákat, és az egész produkció valahogy kellemesebb, érzelemdúsabb és zeneibb lett. Hihetetlen energiákat szabadított fel az Emotiva párosa ebből a hangsugárzóból. A zene életre kelt, körülfogott minket és nem is akart elengedni (nagyon bántuk). Tovább kalandozva kedvenc albumaink között, egységes vélemény alakult ki a különböző stílusokat illetően, miszerint nem igazán sikerült találni olyan stílust, amit az Emotiva ne szeretne. Kedvenc rock zenéinket (Dire Straits, Metallica, Pink Floyd) elsöprő erővel prezentálta, akár koncert szintű hangerővel, közben mégsem éreztük azt, hogy szétmenne tőle a dobhártyánk. Elektronikus zenékre különösen jó hatással volt a bőséges erőtartalék, melynek hatására bármilyen hangfalból elő tudta csalogatni a legalsóbb frekvenciákat is, azaz valóban nem hagyott megbúvó tartalékokat semmiben. A sztereó tér sok esetben már nem is térként, hanem inkább atmoszféraként volt jellemezhető, és folyamatosan az az érzésünk volt, hogy ez a rendszer megérdemelne egy magasabb kategóriájú hangfalpárt, mint ami éppen rendelkezésre állt. A jövőben emiatt tervezünk egy látogatást a Home Movie csapatához, ahol talán lehetőségünk lesz ezen vágyunk kielégítésére is.
Zenei tesztünket egy rövid mozis próba követte, bár erről nem számolunk be olyan részletességgel. Annyit mindenképpen le kell szögeznünk, hogy a harmadik csatorna és egy aktív mélysugárzó használatával teljesen új szintre helyezte az Emotiva a sztereó rendszeren való mozizást! A dialógusok, akciójelenetek, zenei betétek mind-mind egy csúcskategóriás házimozi rendszer szintjét idézték, egyedül a hátsó szatellit sugárzókat hiányolhatja az, aki már hozzászokott. Zseniális megoldás, és működés közben még inkább az, ezért a teljes nálunk töltött ideje alatt így is volt bekötve a rendszer, melyet egy egyszerű billenő kapcsolóval átkattintottunk zenéről a mozira, ha éppen úgy hozta kedvünk.
Összegzés
Az Emotiva XSP-1 és XPA-DR3 analóg elő/végfok páros jelenleg a cég referencia modelljei közé tartoznak, mely jelentésbe beletartozik a magas szintű megépítés és anyaghasználat, rendkívül rugalmas és sokoldalú felhasználás és szintén magas szintet képviselő hangzásvilág. Ami nem tartozik a jelentéshez az talán az árcetli. Számos elő/végfok és integrált erősítő fordult már meg szerkesztőségünkben az 1-1,5 millió forintos szegmensben, melyek bizonyos szolgáltatásban, vagy digitális funkcióban felülmúlja tesztalanyainkat, de analóg hangzásban abszolút dobogósak. Ajánlani mindenképp olyan felhasználóknak tudjuk, akik már rendelkeznek megfelelő digitális és analóg forrásokkal és nincsenek helyszűkében, ellenben nem áll módjukban súlyos milliókat költeni sztereó és külön házimozi elektronikákra. A teszt során nyújtott produkciója és az árak tekintetében is abszolút ajánlott vételnek tituláljuk ezt a párost, de ha hozzátesszük, hogy mindez egy HÁROM csatornás rendszer, akkor ezt még tovább is magasztalnánk, ha lehetne. De legyen elég ennyi!
Műszaki adatok
Emotiva XSP-1 előerősítő
Csatornák száma: | 2.1, 2.2 |
Analóg bemenet: | 2 pár sztereó RCA (CD, AUX), 1 pár phono (MM, MC), XLR, trigger, IR |
Aktív mélysugárzó kimenet: | 2 db (bal és jobb), összegzett, teljes analóg basszuskezelés, egyedileg konfigurálható |
Kimeneti csatlakozók: | 1 pár XLR, 1 pár RCA, 3,5 mm-es fejhallgató Jack (front) |
Kijelző felbontása: | kék alfanumerikus VFD kijelző (szabályozható) |
Méretek: | 432 x 153 x 420 mm |
Tömeg: | 13 kg |
Szín: | fekete |
Ár: | 459 900 Ft |
Emotiva XPA-DR3 végerősítő
Erősítő típusa: | kapcsolóüzemű tápellátással (SMPS), class H, A/B osztályú erősítő modulokkal |
Teljesítmény: | 3×600 W/4 Ohm, 3×450 W/ 8 Ohm |
Frekvencia-átvitel: | 20 Hz-20 kHz (+/- 0,1 dB) |
Harmonikus torzítás (THD): | < 0,008 % |
Csillapítási tényező: | > 500 (8 ohmon) |
Csatlakozók: | RCA, XLR, trigger |
Méretek: | 432 x 203 x 483 mm |
Tömeg: | 16 kg |
Szín: | fekete |
https://homemovie.hu/?s=Emotiva&post_type=product |
Iránytű
Forgalmazó: | Home Movie Bt.
+36-1-2566478 1171 Budapest, Óvónő u. 23. |
Mérleg
+Hatékony H és A/B osztályú topológia
+Jó minőségű anyagok kívül belül, jó megépítés
+Rugalmas integrálhatóság
+Három csatornás, moduláris végerősítő
+Bőséges teljesítmény a legtöbb hangsugárzó kiszolgálásához
+Kiemelkedő hangzás, jó felbontás, kontrolált erő
+Jó minőségű távvezérlő
-Nagy hely igény
Szubjektív vélemény
Hangminőség:5 | |
Kivitel:5 | |
Kezelhetőség:5 | |
Szolgáltatások:4 | |
Ár/érték arány:5 |
Forrás: AV-Online.hu
Tovább a termékhez:
Hozzászólás
You must be logged in to post a comment.