NAD C 388 hibrid digitális integrált sztereó erősítő teszt / audio&vision online

 

Több szempontból is okos lett a NAD C 388 annak ellenére, hogy a telefonunkkal még nem bűvölhetjük. Vagy mégis? Ebben a készülékben van potenciál, de csak akkor, ha mi, felhasználók is akarjuk.

 

NAD C 388

Hibrid így is, úgy is

Korábban készült hibrid digitális sztereó erősítőit látva egyértelmű, hogy a NAD fejet hajt a hatékonyság előtt. Másszóval próbálnak araszolni abba az irányba, ahol a zenei reprodukció és a hozzá szükséges elektromos áram felhasználása jobban kijönnek egymással.

Az új NAD filozófia utat ad a kapcsolóüzemű és digitális technológiák hatékonyságának, de a korszerűségre való törekvés fizikai tekintetben, erre az eszközre nem nyomott negatív bélyeget. Tesztalanyunkban egyedileg módosított Hypex UcD D osztályú végerősítő modul található. Utóbbi alatt azt értjük, hogy a készülék egyáltalán nem érződik gagyinak, és háza nem műanyag (mint például a már általunk is tesztelt D 7050 erősítőé). Mérete és tömege megadja azt a tankszerű hatást, amiért olyan sokan kedvelik a combos NAD elektronikákat. Persze nem a méret a lényeg, hanem hogy mire képes?

Küllem

Ideje volt már, hogy a konzervatív, kissé tankszerűen masszív műanyag előlap helyett valami letisztultabb és divatosabb formatervet alkalmazzanak. A törekvés eredménye pozitív, a C 388 elegánsabb és modernebb hatást kelt vizuálisan, mint a korábbi C sorozat bármelyike. Bizonyos motívumokat a Masters szériától vettek át, de nem túlzás azt állítani, hogy ez teljesen új megjelenés a gyártó eddigi életében.

Az előlap szimmetriáját, minimalizmusát mindössze két forrásválasztó gomb töri meg. A négyirányú navigáló szerv közepébe illesztett ki/bekapcsolón kívül egy jobbra igazított potméter található. Utóbbi ugyancsak szakított a NAD megfizethető erősítőinek hagyományával. Laposabb, csinosabb, kényelmesebb, egyenletesen forog, olyan simán, mint kés a vajban. Ráadásul rotációja végtelen, mivel impulzus potméter, így nem kopik, és nem roncsolja közvetlenül a jel útját.

Az aktuális jelszint, forrás és menüpontok megjelenítésére szolgáló LCD kijelző megkoronázza a modern gondolkodást, talán lehetne nagyobb, esetleg érintésre érzékeny, de 2-3 méter távolságból így is elolvashatjuk a legapróbb betűit is. Talán nem mindenkinek fontos, de említést érdemel az előlapot tarkító, dedikált fejhallgató erősítő 6,3 mm-es Jack kimenete is.

A hátoldalon rendezett, bár aránylag szellősen kiosztott csatlakozók díszelegnek. A kettős (vagyis A/B ill. A+B módban is használható) hangfal kimenet negatív pólusa rendhagyó módon nem fekete, hanem kék, műanyag szorítófejjel. Tesztalanyunk rászolgál a nevére, ugyanis több digitális, mint analóg bemenet került rá. Három sztereó RCA (melyekből egy kimondottan lemezjátszót fogad) és négy digitális (2 db optikai, 2 db koaxiális) bemenet közül válogathatunk. Ezekhez társul előerősített, más néven PRE-OUT kimenet is, melyre kiegészítő végerősítőt vagy aktív mélyládát illeszthetünk. RS-232 és trigger aljzatokban sincs hiány, amennyiben intelligens otthonban, vagy többi hifi komponenssel együtt használnánk a készüléket. Végül, de nem utolsósorban egy Bluetooth antenna is belóg a képbe, mellyel talán nem fogjuk maradéktalanul kihasználni hangrendszerünk képességét, de az okostelefon függők közül mindenki igényt tart rá, másfelől aptX kodeket is tartalmaz.

A relatív szellős csatlakozókiosztásra a jobboldalt látható MDC (Modular Design Configuration) fedőlemezek adnak magyarázatot. Mögöttük két bővítőhely található, melyekbe a tulajdonos tetszés szerint helyezhet bizonyos kiegészítő kártyákat. A jelenleg ismert opciók között szerepel számítógépes USB port, hálózati modul és HDMI lapka is. Fontos tudni, hogy az Ethernet vásárlásával egyúttal BluOS zónajátszóvá alakul az erősítő, és az említett multiroom rendszer szoftveres felületéről is vezérelhetővé válik. A 4K-kompatibilis HDMI modullal afféle sztereó házimozi hibrid építhető, ami ugyancsak praktikus lehet. Olvasónkban felmerülhet a kérdés, hogy e csatlakozási lehetőségek miért nem kerültek eleve a C 388 specifikációjába? (Pontosabban, ezek a bővítési lehetőségek a készülék adatlapján és a kezelési utasításában találhatóak meg.)

A gyártó közleményét elolvasva leszűrhető, hogy olyan eszközt akartak létrehozni, amely idővel frissíthető, ill. személyre szabható marad. A bővítőkártyák alapötlete egyébként a NAD zászlóshajó Masters sorozatából származik. A moduláris kialakítás tehát a jövőre való tekintettel pozitív adottság, más kérdés, hogy a kiegészítő elemek további költségekkel járnak. A számítógépes összekötésre szolgáló USB modul például kb. 100-110 000, a BlueOS opciókat kínáló hálózati kártya pedig kb. 170 000 forintos felárat jelentenek.

Használat

Hozzánk úgymond szűz, tehát bővítőkártya nélküli verzió látogatott el, melyre Sony tévénket optikai, Pioneer Blu-ray lejátszónkat koaxiális, ADL GT40 USB DA konverterünket pedig analóg RCA kábellel csatlakoztattuk. A meghallgatást kb. 20 négyzetméteres helyiségben, ELAC és DALI hangfalakkal végeztük, így aztán a hangminőséggel kapcsolatos megállapításainkhoz érdemes az előbbieket figyelembe venni.

A C 388 mellé járó távvezérlő kivételesen nem változott. A szokásos vaskos, jól kitapintható gumi billentyűkön otthonosan mozogtak ujjbegyeink, minden gombnyomásra aránylag fürgén reagált a készülék. Jelszint vezérlés esetén először csak fél dB-lel léptetett az elektronika, majd beállt egy kényelmesnek nevezhető sebességre. Az impulzus potméter némileg rugalmasan reagált lassú, ill. gyors mozdulatainkra, lomha tekerés esetén 0,5 dB-es fokozatokban lehetett léptetni.

Tetszett a menürendszer, illetve annak kényelmi funkciói. Például a nem használt bemeneteket kikapcsolhattuk, hogy az előlapi forrásválasztó gomb lenyomásával az inaktív forrásokat automatikusan átugorja a C 388. Talán nem új keletű ötlet, de egyeseknek ezek az apróságok is számottevők.

Hangminőség

Bármennyire is különös, a C 388 karaktere számos tekintetben a már általunk is tesztelt 375 BEE-hez hasonlítható, itt-ott némileg csiszolt motívumokkal. Erőben és dinamikában, illetve közvetlenségben például sokat utánozta testvérét, ugyanakkor a dinamikai fokozatok és a hangszínpad irányítása fejlettebb szinten történt. Hallható részletekben a 375 sem vallott szégyent, ám míg nála a fiatalos energia dominált, addig a C 388 ún. higgadt támadást, felnőttesebb karaktert alkalmazott.

Cassandra Wilson – Red Guitar c. számában az ütős hangszerek spontán módon, közvetlenül és realisztikusan vágódtak be, az énekhang középre irányult, a különféle zenészek más és más irányból szökkentek elő. A hangszínpad élénk volt és pezsgő, a térérzet pedig tagoltabb, mint amit a legtöbb D osztályú erősítőtől mi hallottunk. Elektronikus zenékre (pl. Trentemoller) váltva a térbeli részletek megjelenése libabőrözést eredményezett. A különböző effektek más és más módon röppentek elő, bizonyos rezdüléseket a tarkónk mellől, másokat a homlokunk fölött éreztünk. Ilyen bravúros szórást a kisebb NAD-oknál ritkán kaptunk.

Nem nevezhető kimondottan melegnek a C 388 hangja. A digitális kimértséget csak mikroszkopikus mértékben hordozta, teszt hangfalunk igyekezett előnyösen idomulni hozzá. A Get Lucky-t fülelve enyhe feszességet vettünk észre a mélyközép frekvenciákban, amelyet aztán kisvártatva bizonyos jazz felvételek közben is meghallottunk. Ettől nem romlott meg a zenével való kapcsolat, egyszerűen csak a jól megszokott NAD karakter egyik fő komponensébe botlottunk. Lehet, hogy egyesek transzparens, ízeket nélkülöző stílust várnak el egy félmilliós erősítőtől. A NAD esetében viszont éppen azt a jellegzetes, kellemes és kedvelhető hangot kapjuk meg, ami miatt sokan e gyártót választják. Másfelől, jelen esetben az egész teszt hangsúlyos pozitívuma, hogy a D osztály is képes volt megadni ezt a hatást. Ilyesmit korábban mi el nem tudtunk volna képzelni.

Végszó

A NAD C 388 jól átgondolt konstrukció, melyben rengeteg lehetőség szunnyad. Csak a gyártón múlik, hogy a jövőben mennyire tudja majd kiaknázni a moduláris kialakítás okozta lehetőségeket, mindenesetre az elképzelésük nekünk tetszett. A karakter tipikusan NAD, vagyis élvezhető, kellemes, rendkívül gazdag dinamikai felbontással, jó irányítottsággal. A dizájn is letisztultabb lett, szerintünk az új Classic széria formaterve jó irány a régebbi, konzervatív plasztik-bulldog stílus után. Egyedül az ár az, ami meggátolja, hogy széles felhasználói réteg élvezze eme intelligens tank tudását otthonában, de mint mindig, a jó dolgok most is magasabb összegbe kerülnek.

NAD C 388 hibrid digitális integrált sztereó erősítő

Műszaki adatok

Teljesítmény: 2 x 150 W
Erősítő: D osztály
Jel/zaj viszony: >106 dB
THD: <0,005 %
Frekvencia-átvitel: 20 Hz-20 kHz (+/- 0,03 dB)
Csillapítási tényező: >150
Bemenetek: 2 db MDC modul, Bluetooth, 2 db optikai, 2 db koaxiális, Phono, 2 db RCA
Kimenetek: PRE OUT, 6,3 mm-es fejhallgató Jack
Maximális teljesítményfelvétel: 250 watt
Készenléti teljesítményfelvétel: <0,5 watt
Méretek: 435 x 120 x 390 mm
Tömeg: 11,2 kg
Ár: 499 990 Ft

Mérleg

+ A D osztálynak köszönhetően szinte egyáltalán nem melegszik, és villanyóránkkal is kíméletes

+ A moduláris kialakítás hatékonyabb fejlesztési lehetőséget jelenthet, szemben a túlművelt, viszont zárt rendszerű sztereó erősítőkkel, amennyiben a jövőben is okos opciókat fog biztosítani a NAD

+ A gyártótól megszokott dinamikus, magával ragadó, élénk és részletgazdag hang, megfelelően választott hangsugárzó esetén sivítás, ridegség nélkül

A modulok vásárlása, ill. a teljes funkcionalitásra való igény esetén jelentős felárral kell számolni

Szubjektív vélemény

Hangminőség: 4.5
Kivitel:  4.5
Kezelhetőség:  5
Szolgáltatások:  4.5
Ár/érték arány:  4.5

 

Tovább a termékhez

forrás: AV-Online

Hozzászólás