Dali Rubicon 5 teszt

Dali Rubicon 5 teszt

A gyártó modellválasztékában előkelő helyet elfoglaló Rubicon családban több más típus mellett három állódoboz található, közülük a Rubicon 5-ös a legkisebb. A kompakt méretű, ám potens hangsugárzóként jellemzett modell legfőbb különlegessége a sorozatban alkalmazott kettős hibrid tweeter kivitel, amely a gyakorlatban egy textil dóm csipogó és egy ribbon sugárzó kettősét jelenti.

A Rubicon 5 lágyan ívelt előlappal és hátlappal rendelkező stabil MDF kabinetje rezonanciamentes környezet jelent az izmos mély/középsugárzó számára, amelynek a low loss, azaz alacsony veszteség technológia jegyében készült könnyű, véletlenszerűen egyenetlen szerkezetű és merev membránja a csúcsmodell Epicon típusokban található hangsugárzókból származik. A kellő légmozgást, ezáltal jó hűtést biztosító alumínium kosaras 6,5”-os (16 cm) membrános hangszóró SMC póluselemmel és nagyméretű ferrit mágnessel, valamint alacsony profilú lágy gumiperemmel készül, és külön kamrában foglal helyet, a reflex port pedig közvetlenül mögötte található a hátlapon. A kettős tweeter szett a 29 mm-es lágy szövet dómból és a felette elhelyezkedő 17×45 mm-es ribbon sugárzóból áll. A 2+ ½ utas hangsugárzóban a woofer és a dóm közötti vágás 2,9 kHz-en van, az igazán magas hangok hatékony lesugárzására szakosodott ribbon pedig 14 kHz-en lép be a játékba. A kettős csatlakozó terminál praktikus módon a hátlap legalján található, amely megoldásnak köszönhetően nem fognak felesleges kábelek tekeregni a doboz háta mögött.
A Dali dobozokhoz illően hibátlan kidolgozású Rubicon 5 hangsugárzó magasfényű fekete és fehér színekben, valamint dió és rózsafa furnéros változatokban kapható.

Dali Rubicon 5 teszt szinek

Érdekes módon a skandinávosan őszinte Zensor 3-al szemben a Rubicon 5 sokkal inkább a kerek egész, egységes és kiegyensúlyozott vonalat képviseli, ami persze nem azt jelenti, hogy színezett vagy kozmetikázott hangja lenne, csak éppen a kellemes hangvétel is komolyabb szerephez jut a repertoárjában. Kettős tweetere levegős, kiváló felbontású, színes és izgalmas magas tartományt eredményez, amely egyáltalán nem tüntető módon jelenik meg, hanem szépen belesimul az egységes hangvételbe, az egyetlen és nem is túl nagy woofer pedig szépen bírja az iramot a kétféle magas sugárzóval. Mindennek eredményeképpen összességében egy alul-felül tökéletesen rendben lévő, testes, energikus és kellemes hangzásban van részem, amelyben a kidolgozott magasak mellett a zene függvényében az alsó végek is hangsúlyosan képviseltetik magukat. A jazz muzsikákon például az elmaradhatatlan bőgőhúr játék duruzsol testesen és kottázhatóan pontosan, a dobok meg nagyokat és erőteljeseket ütnek, emiatt az ember ellenállhatatlan késztetést érez arra, hogy a langyosabb tempójú felvételek helyett (amelyek a lágy és finom basszusuk miatt szintén nagyon élvezetesek, hogy a többiről ne is beszéljek) valami Take Five szerűt kerítsen elő a fekete vagy ezüstkorongok, vagy esetleg a fájlok közül. Ilyesféle muzsikákon a Rubicon 5 elképesztően elemében tud lenni, jól bírja, sőt, egyenesen kívánja hangerőt, melyet még nagyobb dinamikával és energiákkal hálál meg, miközben a karakterének pozitív elemei (józan határok között) teljesen változatlanok maradnak.

Dali Rubicon 5 teszt pár

Akusztikus hangszeres műfajokon, főleg az olyan kevés hangszeres, analitikusabb darabokon, mint például Archie Sheep és Horace Parlan zongora-szaxofon kettősének játéka az erőteljes állódoboz monitorokat idézően finoman, levegősen és doboztalan karakterrel zenél, a ribbon munkáját pedig a felfelé nyitott, könnyed és nagyon finom felbontású magasak jelzik. A vonóskarok lendületesen hullámzó játékát szintén nagyon élvezetesen tolmácsolja, akárcsak a csalogányként tele tüdőből daloló operaénekesnő szólamait, amikor viszont olyan felvétel kerül sorra, mint Verdi Macbethje, a basszus és az energiák ismét nagyon fontos szerephez jutnak. A tutik pörölykalapácsként ütnek, hogy aztán energiáik egy pillanat alatt eltűnjenek a semmibe, hogy a helyüket finoman andalgós hangulatot keltő lágy hegedűszólamok vegyék át.
Shirley Horn felvételen maradéktalanuk megkapom a gyomormasszírozós-fülbedugítós mélyeket, a lágy, egészen finoman reszelős énekhang, az izgága ritmusszekció és a selymes cinek azonban a „lenti” történésektől cseppet sem zavartatva magukat könnyedén és oldott hangulatban szólalnak meg. Ez a felállás mindig is nagyon tetszett, így a Rubicon 5 is értelemszerűen lenyűgöz vele. A hangulatos karibi muzsikát, a latinos gitárdallamokat vagy Vivaldi szívhez szóló hegedűfutamait egyaránt nagyon élvezetesen tálalja, amikor pedig a mélyeknek komolyabb szerep jut, minden esetben szub-woofereket idéző módon tesz ki magáért. Nem véletlen hát, hogy pop és rock zenéken is igencsak emlékezeteset alkot, így akik e műfajok értő tolmácsolására keresnek nívós hangsugárzót, szintén jó helyen járnak, ha a Rubicon 5-öt szemelik ki maguknak.

Mivel a Rubicon 5 nagyon jól eltalált egységes és kerek egész hangkaraktere véleményem szerint lényegében magát a műfaj független közízlést képviseli, azt is mondhatnám rá, hogy teljesen pozitív értelemben ez a típus maga a nép hangsugárzója, csak éppen a 900 ezres ár miatt, főleg nálunk, nem mondhatom ezt, mert e paramétere miatt sajnos igencsak a kiváltságos kategóriába tartozik. Összességében ez a hangsugárzó az a fajta, amire nem egyik-másik kiemelkedő tulajdonsága miatt fogunk emlékezni, (noha a basszusa valóban kivételes és a magasai is különösen szépek) hanem az egységesen nagyon magas színvonalú teljesítménye marad meg belőle, amelyen nagyon nehéz fogást találni, s amely mindenféle zenén komoly élményekkel ajándékozza meg tulajdonosát.

 

Dali Rubicon 5

  • Frekvencia átvitel: 45 Hz-34 KHz (+/-3 dB)
  • Ajánlott erősítő teljesítmény: 60-150 W
  • Névleges impedancia: 4 Ohm
  • Váltási frekvenciák: 2900 Hz, 14 kHz
  • Érzékenység: 86 dB
  • Méretek: 890×195×339 mm
  • Tömeg: 15,7 kg
  • Ár: 899.990,- Ft

forrás: hifipiac.hu